Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Hmmm. Så om man ska köpa en tidig T5, typ en -00 som jag funderar på så kan, eller ska, man uppgradera mjukvaror (om det inte är gjort) för att man ska få lite bättre drag i bilen om ja förstått det rätt? Sen är utväxlingen på lådan inget man kan fixa... Trodde att det var samma utväxling i alla V70 med samma nummer på lådorna, typ automaten AW55-50 som den fortfarande heter.
av grape
nu blir man lite prolig som t5 -00 ägare.
säger ni att dom tidigare inte använder sin fulla förmåga??
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Vem vet - din bil kanske är smygfixad på nån service.

Tomas
av Daddan
grape skrev:nu blir man lite prolig som t5 -00 ägare.
säger ni att dom tidigare inte använder sin fulla förmåga??
Just detta funderar jag på! :shock:
ÄR det verkligen så eller går det att mjukvaruuppdatera om det skulle vara på detta vis?
av Daddan
Som sagt, ni som har tidiga V70N T5:or med automat, upplever ni dem som slöa eller är det obefogad oro? Så svårt att hitta rätt bil och nu lutar det åt en T5:a aut -tillverkad 2000-04 - eftersom den har "rätt utrustning", få mil och i bra skick.
av grape
så detta "fenomen" gäller bara automat lådan eller gäller det dom tidiga
manuella lådorna med?
av haxpet
T5:an med automat har ju momentbegränsare på 1:an och 2:an för att inte dra sönder lådan vid full gas. Det gör den nog en aning slöare. Men min T5:a är nog helt ok. Och det är ju ganska sällan jag är ute och drar 0-100 tider. :)
av Daddan
Nu har ju du en -05, den jag funderar på är en -00 och där har de haft någon form av problem som det verkar. Så om detta är ett generellt problem med tidiga T5:or som kan lösas med mjukvaruuppdatering eller ej är något jag skulle vara mycket intresserad av att veta. Jag vill inte behöva chippa bilen för att få "normala" prestanda eftersom det är en bruksbil där det är viktigt att försäkring och garantier gäller...
Användarvisningsbild
av CarMan
Daddan skrev:Nu har ju du en -05, den jag funderar på är en -00 och där har de haft någon form av problem som det verkar. Så om detta är ett generellt problem med tidiga T5:or som kan lösas med mjukvaruuppdatering eller ej är något jag skulle vara mycket intresserad av att veta. Jag vill inte behöva chippa bilen för att få "normala" prestanda eftersom det är en bruksbil där det är viktigt att försäkring och garantier gäller...
tidiga bilar har ofta en dålig turboregler venitl, denna kan göra bilen slö, eller ialla fall få en oljämn acceleration.
den kostar 700-800:- & är enkal att byta uten specialvarktyg eller mjukvarar.

men har man en bil från 00 så är det ju inte fel att slänga i lite nya mjukvaror
av Daddan
CarMan skrev:
Daddan skrev:Nu har ju du en -05, den jag funderar på är en -00 och där har de haft någon form av problem som det verkar. Så om detta är ett generellt problem med tidiga T5:or som kan lösas med mjukvaruuppdatering eller ej är något jag skulle vara mycket intresserad av att veta. Jag vill inte behöva chippa bilen för att få "normala" prestanda eftersom det är en bruksbil där det är viktigt att försäkring och garantier gäller...
tidiga bilar har ofta en dålig turboregler venitl, denna kan göra bilen slö, eller ialla fall få en oljämn acceleration.
den kostar 700-800:- & är enkal att byta uten specialvarktyg eller mjukvarar.

men har man en bil från 00 så är det ju inte fel att slänga i lite nya mjukvaror
Håller som bäst på att påpeka detta för volvohandlaren, ser ut att bli köp nästa helg! Verkar helt rätt bil som sagt.

Synd bara att föräkringen kostar 1127:- :???:
VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]