Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diesel6a
Tjena.

Ska kanske börja med att säga att jag har en volvo 244 Diesel -81 med D24a(gröna blocket). För en tid sedan var jag tvungen att byta växellåda på den. Det satt en m46a och jag bytte den till en automatlåda. Nu minns jag inte vad de är för beteckning på den volvo automalådan jag lyfte upp men men. Hur som helst, när jag gjort växellådsbytet provade jag bilen och automatlådan fungerade väldigt bra osv. Men jag märkte att det läkte olja nå fruktansvärt. Konstaterade snabbt att det var motorolja det handlade om, och nu pratar vi inte nå små mängder. Försökte lokalisera läkaget och kunde se att de kom rinnande innifrån/bakom sprängkåpan och rann som kraftigast när bilen blivit varm och då man varvade med den. Jag har inte haft möjlighet att börja plocka ner lådan och analysera nånting ännu. Så jag tänkte fråga om nån här har nån spontan gissning på vad som kan ha gått snett? Kan ja ha skadat nån packning vid vevaxeln lr liknande då bultarna kanske har gått in för djupt? Det känns ju uppenbarligen som nåt har hänt då jag monterade autmatlådan, lr kan de var en tillfällighet på nåt annat haveri?
av Addekarlsson
Spontant tänker jag på bakre packboxen för vevaxeln, men hur du skulle skadat den vid byte av låda, det förstår jag däremot inte. Denna packbox sitter innanför en liten kåpa där på baksidan av blocket. Men nu har jag ingen koll på dessa dieselmotorer, så det kanske ser annorlunda ut på den. Men en packbox för vevaxeln bör det sitta ändå.
Så det är ju låda ner igen som gäller i alla fall, eftersom du lokaliserat läckaget till innanför sprängkåpan.

Mvh/ Adde
av Diesel6a
Jo, det var nåt sånt ja tänkte. Jag är inte så duktig på de där med motorer men ja anade att det satt nån form av packbox där. Då har jag kanske en liten teori på det här. Man byter ju svänghjulet/startkransen i samband med lådbytet. Det ska också sitta en distans mellan motorn och svänghjulet. Annars kilar svänghjulet fast i motorblocket då den kommer för nära. Jag hade inte den distansbrickan och var tvungen att tillverka en egen på känn då det var satans brottom att få upp lådan. Och då kanske det kan vara så, att distansen jag gjorde var förr tunn, så bultarna gick för djupt in och tröck till och skadade den där packboxen? För när jag hade borta allting innan jag lade upp nya svänghjulet och automatlådan, tittade jag in i dem där bulthålen som man sätter fast svänghjulet i, så såg jag nå svartaktigt kanske 5mm in i hålen, som borde ha varit den där packboxen va? Men hur som helst, om det nu är den som är skadad, är det ett helvete att byta den? För som ja ser det kan det väl inte komma från nåt annat ställä än där eftersom oljan kommer utvällande från sprängkåpan? Jepp, lådan skall ner när årstiden tillåter. Har inte tillgång till varmgarage just nu, och det är lite för kallt att vara ute å skruva helst när man bor i Kiruna :P
av Addekarlsson
Låter onekligen som denna packbox ja.
Nej, den är inte bökig att byta. Det bökiga är ju lådan med det som hör till.
När lådan väl är nere med tillhörande saker, så är packboxen bytt på några minuter.
Lycka till! :wink:

Mvh/ Adde
av Diesel6a
Tack som fasen! det här gav mig nytt hopp, ja trodde att man typ var tvungen att klyva motorn för att fixa detta! Kan antagligen lista ut själv sen hur man byter, men behöver man nån slags avdragare lr liknande för att få bort den runda roterbara plattan med hål för att komma åt packboxen?
av Addekarlsson
Antar att det du med runda roterbara plattan menar svänghjulet. Det skruvas lös, sen byter man packboxen bara.
Men som sagt, dessa dieselmotorer har jag noll koll på, så det kan vara fel information jag kommer med.

Mvh/ Adde
av Diesel6a
Jo precis den menar ja! Visste inte vad den hette. Okejokej, jo men jag får försöka lösa det när tiden är mogen =) tack.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]