Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rushdie
Låter ju onekligen som att den inte riktigt kan justera med tomgångsmotorn. Har du/ni mätt upp kablaget till tomgångsmotorn och själva tomgångsmotorn?

Grundtomgången med strypt slang till tomgångsmotorn (men med kontaktstycket MONTERAT), ingen AC/ECC eller växel i ska vara 525rpm. Du kommer troligtvis behöva en riktig slangklämmare för att strypa slangen helt. Är det helt oredlig går det att lägga den något högre. Justera sen spjällägesgivaren som vanligt. Tillse att den klickar även om du släpper spället försiktigt.

Om man inte får ordning på tomgången, dvs den pendlar, och man inte ids lägga mer tid kan man ju alltid fulmodda ihop det, epa-stil. Ställ upp spjällägesgivaren en bit. Justera tomgången med OSTRYPT tomgångsmotor (eller plugga den) så den hamnar där du känner att den är acceptabel (8-900rpm kan vara ok). Justera spjällägesgivaren så att den aldrig klickar när spjället släpps tillbaka. Styrenheten kommer nu aldrig använda tomgångsmotorn (eftersom den aldrig anser att bilen går på tomgång då spjällägesgivaren inte indikerar det).

Nackdelen är att du inte får en styrd tomgång, dvs den kan bli hög eller låg beroende på externa faktorer. Fullgasanriktningen kan också sättas ur spel när spjällägesgivaren inte indikerar rätt. Fördelen är att det är enkelt. För det verkar ju onekligen som om du/ni lagt tämligen mycket tid på det här. Framför allt om det bara är en bruksbil som inte är i så bra skick i övrigt.

(alla värden är för b230f(b/d), men bör vara det samma för b230fk, ft etc)
Användarvisningsbild
av akevolvo
nu har jag hållt på med bilen och kollat elsystemet kollat alla kablar så det inte har ärgat.men nu har jag fått ett annat problem..när motorlampan är tänd då går bilen bra förrutom att tomgången ligger på cirka 1200 varv istället för 1500 varv när lampan är tänd.jag har fått bort den vandrande tomgången och den ligger fast på 1500 varv när jag nollar boxen och kör ett par dagar så tänds lampan och jag får ut felkod 232 tydligen lambdasond men jag har bytt lambdasond 2 gånger en begagnad och en ny det uppför sig likadant.. efter ett par dagar lampan tänds lampan igen och bilen går bättre (S)

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]