NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMD
Sitter och funderar kring de här med miljöbilsgodkännande och extrautrustning. V50 1,6 D DRIVe fick inte säljas med vinge för de skulle sabba bränsleförbrukningen och utsläppen skulle passera över 119g. Det borde ju även innebära att extraljus är helt uteslutet om man ska klara utsläppsgränsen? Bredare däck med mer rullmotstånd kan inte heller gå för sig? Större fälgar borde ju gå om däcket har samma bredd och rullar lika lätt eller hur?

Nu till min huvudfråga: Om jag monterar en vinge på bilen, slänger på 3 NBB Alpha och monterar dit ett par 18-tummare, vad händer? Vad säger SBP och polisen? (Har inga märken på bakluckan som talar om vad de är för bilmodell.)
av CMD
Rätt som de är så är de nån grinig jävel som ska börja tjaffsa! :(

Men ska man hårddra de hela så får man ju inte montera ett takräcke eller takbox heller på en miljöbil då de verkligen pajjar aerodynamiken, mer än en vinge. Och kan man inte få använda sin bil så tappar de ju liksom lite meningen med att köpa den. Visst är de skillnad på att ha takbox eller 19-tummare men ni förstår ju vart jag vill komma!
av Lövet
SBP kommer inte säga någonting. Det ligger inte i deras uppdrag som bara sträcker sig till trafiksäkerhet.
av Lövet
CMD: Vilka grejer är det du syftar på då? Det enda jag vet man brukar skylla på helfordonsgodkännandet är xenonkonvertering men det skulle lika gärna kunna underkännas på grund av ljusbilden ändå.
av CMD
Fälgstorlek är ju inkluderat i helbilsgodkännandet vet jag med säkerhet. Takbox är ju helt klart extrautrustning men extraljus vette tusan hur dom ställer sig till egentligen. Volvo själva tycker ju tex inte om alubågar i fronten då man anser att de sätter krocksäkerheten ur spel! Nu är de ju inte aktuellt på en V50 kanske men är de inte så att bilar nyare än -06 måste ha en båge som är godkänd för just bilen den sitter på?? Vet att jag pratade med SBP om de när jag hade en -03 XC70 förut. Då skulle dom inte släppa igenom mig men eftersom min bil var för gammal så kunde dom inte göra nått! Nåja, lite OT kanske de där men den egentliga frågan här är väl de fördelar som man åtnjuter om man har en miljöbil. Alltså skattelättnader, fri parkering etc. Om jag då modifierar min bil så den inte uppfyller kraven för en miljöbil borde de väl ändå finnas en risk att nån surnar till? Eller skiter man helt enkelt i nått så litet som nått gram extra i utsläpp?

Kanske är mitt eget samvete som är den största polisen?? :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Så de skulle garanterat gnälla på ex 19-20" i fälgstorlek menar du?
Annars tror jag faktiskt att ja, ditt samvete är den största polisen här. ;) Man ska aldrig säga aldrig, men det ska nog mycket till för att de ska börja gnälla om utsläppen pga små förändringar såsom vinge etc.
av CMD
Ja, om dom tänker på de dvs! Men de man kan klara sig på är väl att en vanlig V50 får ha större fälgar! Så besiktar man tidigt på morgonen så kanske man kan klara sig! Själv besiktar jag med vinterdäck så då är de ju lugnt på den fronten.

Vingen, ja man vet aldrig som sagt. Vet inte om bilens helbilsgodkännande täcker vingmontage eller inte men den är iaf inte godkänd som miljöbil med den!
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]