Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej nu har jag bara skummat igenom all text men.
Som det stod så kan batteriet ställa till mycket om det e dåligt.

Mätarhuset har ett känt fel att krångla. Och Volvo tar sjuktmycket för de. Men man kan skicka iväg mätarhuset till Karlstad obd eller något liknande. De löser felet på en dag. Kostar runt 2-3000.kr
Mycket seriös firma.
Sen skulle jag antingen be någon här på forumet om hjälp att mäta ut rätt felkoder. Eller åka till Volvo.
t
chrippa1 skrev:Har själv samma problem. Tveksam till att tändspolarna skulle vara dåliga. Felet börjar med att abs fel uppstår efter 10 sekunder slocknar dim och motorn går orent. Läste av felkoder innan jag nollade med att ta bort batteriet. Någonting med Ecm reläfel. Men felkoder försvinner när batteriet varit borta. Har lött Absboxen som hade dåliga lödningar utan resultat. Vad jag reagerar på är att dimbelysning sviktar när jag använder blinkers. Atteriet kanske. Har för mig att jag mätte 13,7 vid tomgång samt 12,3 när bilen stått över natten. Batteri byte kanske inte är så dumt ändå
--Felkoderna försvinner inte för att du lyfter på Minuskabeln.
--Batteriet skall vara på värdet 12,72 för att vara 100%
--Generatorn verkar ge aaningen för lite spänning
När felet uppstår så kan jag läsa ur felkoder (biltemas läsare). Tar jag bort batteriet och stoppar tillbaka så är felkoderna borta. Mätte batteriet idag och vid motor igång så låg laddspänning på 13,97 Volt. Stängde av bilen och hade 11,99 Volt. Hemma igen på eftermiddagen.så mätte jag upp 12,54 Volt med batteriet bortkopplat. Verkar som att vid lite belastning så sjunker spänningen ganska mycket.
chrippa1 skrev:Stängde av bilen och hade 11,99 Volt. Verkar som att vid lite belastning så sjunker spänningen ganska mycket.
Snälla nån. 11,99 Volt. Vad är det? Byt batteri!
fast jag skulle göra en grej innan bytet,
Ladda det så din laddare säger fullt. sedan skicka på 16 v med recondition läge
om du har en laddare som klarar detta eller rättare sagt har dom inställningarna .....
jag har en laddare som ger 7 amp. och är typ CTEK som jag använder. Batteriexperterna säger
1 Ladda först normalt tills laddaren visar OK,
2 Ladda nu med läget Recond. ( 16v) Batteriet får självklart inte vara kvar i bilen.
3 Nu åker Sulfateringen av blyplattorna och ramlar till botten av batteriet och i bästa
fall kör du ett år till !!!
Var beredd på att Batteriet kommer att koka och det är det som gör gör att sulfateringen ramlar av blyplattorna.....
det finns en del andra trix också men dom får du googla på typ Polvändning av Batteriet..... :-O)
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]