Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Jag har en släkting som ska sälja sina vinterdäck med alu-fälg, de har dimensionen 235/65/17" fast de har suttit på en XC90. Passar de till en XC60 MY13?

Vänligen
S
Användarvisningsbild
av MartinS
De kostar ett par tio och krångar inte till något nämnvärt. Sitter i centrumhålet på fälgen för att göra det mindre. Finns antagligen hos närmsta däckhandlare.

/Martin
av petherf
dimensionen 235/65/17 vinterdäck(235/60/18 sommardäck) fick jag med min xc60 ,så då passar dom inte?
Utan jag måste fixa centrun ringar?
En annan fråga, Däcken var inte märkt HF, HB etc, hur ser jag vart dom ska sitta? Finns det någon pil på rotations riktningen på däck, och att se hur dubben är sliten verkar vara lite svårt(däcken är ca 1 år gammal)
av JohnB
petherf skrev:...
I trådskaparens fall kommer hjulen från en XC90 som har större centrumhål på sina fälgar. Om dina fälgar är till en XC60 så ska det bara vara att montera och åka. För att vara säker är det bara att ta ett skjutmått och mäta centrumhålet på sommar och vinterhjulen så att det är samma. Är det en originalfälg tror jag tom att centrummåttet står stämplat i fälgen.

Din fråga om hur däcken ska monteras: Rotationsriktning ser man oftast genom att det är en pil eller liknande på in eller utsidan av däcken. Står det inget eller om det inte är någon pil så kan man montera däcken som man vill. Ta ett lämpligt mätverktyg och kolla mönsterdjup och montera sedan de däck med bäst mönsterdjup bak för bästa stabilitet eller fram för bättre framkomlighet/styrförmåga och jämnare slitage. Trots awd nöts framdäcken mer. Rotera sedan däcken vid varje skiftning. För att vara säker på rotationsriktning kan du skriva här vad det är för däck eller själv söka på tillverkarens hemsida.

/John
av petherf
JohnB skrev:
petherf skrev:...
I trådskaparens fall kommer hjulen från en XC90 som har större centrumhål på sina fälgar. Om dina fälgar är till en XC60 så ska det bara vara att montera och åka. För att vara säker är det bara att ta ett skjutmått och mäta centrumhålet på sommar och vinterhjulen så att det är samma. Är det en originalfälg tror jag tom att centrummåttet står stämplat i fälgen.

Din fråga om hur däcken ska monteras: Rotationsriktning ser man oftast genom att det är en pil eller liknande på in eller utsidan av däcken. Står det inget eller om det inte är någon pil så kan man montera däcken som man vill. Ta ett lämpligt mätverktyg och kolla mönsterdjup och montera sedan de däck med bäst mönsterdjup bak för bästa stabilitet eller fram för bättre framkomlighet/styrförmåga och jämnare slitage. Trots awd nöts framdäcken mer. Rotera sedan däcken vid varje skiftning. För att vara säker på rotationsriktning kan du skriva här vad det är för däck eller själv söka på tillverkarens hemsida.

/John
Ok tack för utförligt svar.

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

Både den vita och bruna går väl n[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]