Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
Har precis skaffat XC90 med T5 från 2006 och via BSR snubblade jag in på polestar.

då jag i min omgivning ofta blir anklagad för att ha blyfot, själv skulle jag nog bara kalla det att jag kanske är lite tungfotad men jag funderar på bensinförbrukningen. Vad har ni som uppgraderat märkt för effekter förutom bättre bottenvrid?

Körde hem bilen från bilförsäljaren och färddatorn visade att efter 15 mil motorväg i ca 120 km i timmen drog den 1.2 liter milen i snitt.

Ökar eller minskar förbrukningen och i så fall ungefär hur mycket och hur skulle ni beskriva er körstil? Jag körde min 850 på litern och V70:n på 0.9 i snitt tror jag. På xc90 är motorn större och bilen är tyngre så en viss ökning har jag tagit för givet.

Hur gör man sen? Kollade med volvo och de sa att man bör göra en ny registreringsbesiktning men det är inte olagligt att låta bli? Ringde även volvia och hörde vad som skulle hända om man smällde men det var inga bekymmer från deras sida sa de eftersom ändringarna var godkända av volvo. Vad tror ni, är det 90% som låtsas som det regnar och bara kör vidare, eller är det 50/50 hur man väljer att göra? På blocket verkar ju en del ange den högre effekten när de säljer bilarna.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jo det är faktiskt inte lagligt att chiptrimma din bil eftersom du ändrar på bilen eftyersom den har ett sk helbilgodkänande. SBP struntar ofta i detta/märker ej detta om du inte har extraktorgrenrör 3" med en japsdämpare osv osv.
Användarvisningsbild
av tombe691
Det är en t5 som orginal har 210 hk och efter lite justering får ca 40 hk extra eller mer intressant ökar från 320 newton till 410 vilket borde ge märkbar skillnad på råstyrkan...

effekten ökar visserligen men enligt volvo och polestar fungerar avgasrening och sådant som tidigare.

Svår fråga, men vad blir effekten om jag kör på 98 istället för 95? ökad effekt? ska jag typa om bilen beroende på vad jag tankar? Många byter luftfilter och avgassystem för ökad effekt och det känns spontant som overkill att typa om bilen om man bytt avgassystem. Spontant känns det som försäkringen borde vara största problemet om den skulle behöva utnyttjas men inte ens volvia hade något att anmärka på. Vore intressant att få höra lite tankar från de som gjort detta.

Tack för länken till trimmningsforumet, ska leta lite där också.
Användarvisningsbild
av Guru
Bilen ska typas om om man följer reglerna. Volvia har inga synpunkter på att du har Polestar mjukvara i bilen. Rekomenderat är att köra på 98oktan för max effekt, precis som vid alla andra trim.

XC90 2,5T 210hk/320Nm får med Polestar 240hk/370Nm. Inte 250/410 som nämns i ovan inlägg.
av mbc
dieselmagnus skrev:Jo det är faktiskt inte lagligt att chiptrimma din bil eftersom du ändrar på bilen eftyersom den har ett sk helbilgodkänande. SBP struntar ofta i detta/märker ej detta om du inte har extraktorgrenrör 3" med en japsdämpare osv osv.
Chippar du med polestar är det fullt lagligt, du får med ett papper som du lämnar till bilprovningen när du regbesiktar med den högre effekten.
Användarvisningsbild
av tombe691
Är det något man bör fundera på innan man registreringsbesiktigar om bilen med polestar? Ökar skatten, ökar försäkringen, blir det lättare eller svårare satt sälja bilen? Kostar det lika mycket som när man tar in en bil från annat land, ca 1700?
av Per L
Jag vet egentligen inte men en registreringsbesiktning av ökad effekt med godkända papper med sig kan väl inte vara besvärligare/dyrare än att registreringsbesiktiga med monterad dragkrok. Det kostar bara några få hundra och är gjort "på ett kick" (om man har nödvändiga papper med sig)!

Per L

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg