NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av furis
Har ett problem då jag ska byta servopumpen, har införskaffat en bättre begagnad pump (mekanisk). För att komma åt och skruva så måste drivremmen för generator och även ac remmen plockas bort. Det är nu problemet kommer, det verkar vara så att man måste ha några jädra specialverktyg för att kränga av/på remmarna och de kostar ju multum! Finns det ngn trevlig själ som har tips på alternativa tillvägagångssätt istället för dessa hittepå verktyg?

Jag ber om ursäkt för ev. felpost men jag har manglat detta forumet ikväll men kan inte hitta ngn info på det jag söker.
Användarvisningsbild
av crumpets
Den borde ha en remspännare som du kan trycka in i intryckt läge med handen bara, och sedan plocka bort remmen med andra handen.
av furis
Ska tillgga att det är en bensinare 1,6 alltså classicmodellen från -05. Vet du på vilket av hjulen som remspännaren sitter? har kännt och klämt lite men vill ju inte ta sönder något. Går det kränga av och på båda remmarna för "hand" ?
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]