- mån 06 nov 2006, 14:45
Nu är det ju så att det väl inte är Volvo som utvecklat motorn som sitter i S40/V50 utan man har väl kört lite "badge engineering" på Fords FFV-motor? Anledningen till en bränsleledning i rostfritt härstammar väl ifrån Fords Taurus FFV från 90-talet som även kunde köras på Metanol, som är otroligt aggresivt mot materialen. Vet att även Volvo höll på och labbade med Metanol på 90-talet, har för mej att det bränslet kallades M85. Så mycket av den erfarenhet biltillverkarna har gällande alkoholbränslen härstammar från 90-talet och då främst som sagt Metanol.
När det gäller "konkurens" biltilllverkare vs eftermarknadskonvertering så är väl det ganska självklart att om jag har en säg S60 och vill köra på etanol låter BSR optimera min bil för ca 9500:- istället för att köpa en S60 Flexifuel( jo jag vet att de inte finns i dagsläget men kommer förhoppningsvis i framtiden) från Volvo för säkerligen inte under 300000:-. Däri tror jag att mycket av tillverkarnas ovilja ligger.
Det blir intressant att se vad biltillverkarna säger nu när det pratas om att höja etanolinblandningen i BF95 till 10%.......
//David
När det gäller "konkurens" biltilllverkare vs eftermarknadskonvertering så är väl det ganska självklart att om jag har en säg S60 och vill köra på etanol låter BSR optimera min bil för ca 9500:- istället för att köpa en S60 Flexifuel( jo jag vet att de inte finns i dagsläget men kommer förhoppningsvis i framtiden) från Volvo för säkerligen inte under 300000:-. Däri tror jag att mycket av tillverkarnas ovilja ligger.
Det blir intressant att se vad biltillverkarna säger nu när det pratas om att höja etanolinblandningen i BF95 till 10%.......
//David