Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Jag har lagat rost på en SAAB en gång i tiden och då var det ganska mycket djup rost på dörrar.

Det jag gjorde var att slipa med slipstift på borrmaskin sen grund färg och sen färg och sen lack på det. Tyvärr höll det inte merän 1 år sen var skiten tillbaka så jag antar att rosten satt för djupt och att jag inte fick bort allt.

När jag pratat med verkstäder så säger man att enda alternativet är att byta plåten annars blir man aldrig av med rosten!?

Jag vet också att när det kommer till såhär små skavanker så är det otroligt svårt att slipa dem utan att göra skadan minst dubbelt så stor så jag skulle gissa på att det där med mora kniven kan vara ett bättre alternativ.
Användarvisningsbild
av White
Det funkar bra att skrapa försiktigt med morakniv om rosten inte har djupa porer. Har lagat
åtskilliga stenskott och dörruppslag på viset jag beskrev, och det har hållt fint.

Jag grundar alltid i två omgångar innan täcklack! Först med zinkprimer, sedan med vanlig
grundprimer. Har en bil med lagningar jag gjort på det viset, där har det hållt i över femton år.
Kanske har inte alla lagningar hållt så länge, men gör man bara ett bra underarbete håller det
länge!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En bra grundfärg osv är minst lika viktigt som ett bra utfört arbete.

Att man aldrig blir av med rosten om man inte byter plåt är delvis sant dock. En plåt som varit rostangripen och lagad är svagare än en ny och fräsh plåt.
Sen hur stor skillnad det gör i praktiken är ju en helt annan sak. Ibland dröjer det bara något år innan rosten är tillbaka, ibland 15-20år eller mer.
Men om man byter plåt så betyder ju inte det per automatik att det kommer hålla borta rosten längre än den gamla skulle ha gjort.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ni gör som ni vill, men ska man inte göra det enligt konstens alla regler så räcker det gott med ett lackstift som jag skrev tidigare. Och på en sådan skada håller det faktiskt bättre än man kan tro, men det är ju under förutsättning att man använder stiftet enligt anvisningarna, dvs även använder borsten för att få bort ev ytrost.

Men jag är ju bara bilplåtslagare, så vad vet jag...
Användarvisningsbild
av White
Ja, den där borsten på stiften är faktiskt bra och användbar!

Jag för min del tvivlar inte ett dugg på att du vet vad du snackar om Hilmer, och lackstiftet funkar bra, om än att jag personligen
tycker att färgen är alldeles för tjock i dom. Dock så har jag märkt att bättringarna med dom gärna släpper i flagor efter en del år.
Sedan gillar jag dom "gamla" stiften bättre än dom "nya" med klarlack även till solidlackerna.

Men jag håller fortfarande fast vid att göra ett bra förarbete och grunda innan bättring är det absolut bästa, det vet jag av
erfarenhet av dom 25 år jag hållt på med bilar. Dessutom arbetar jag med metall i arbetet och har gjort så sedan 1988, så jag vet
hyffsat bra vad som är bra och dåligt för att skydda metall och hur det beter sig i många situationer. Inte sagt att jag vet bäst bara
för det, inte så jag menar! Jag framför bara min åsikt och kommer med råd baserat på min egen erfarenhet! :wink:
av snowman
White skrev:Jag kör först med CRC Zinkprimer direkt på plåten (måste torka 12-24h), därefter Volvos egen Grundprimer och sist täcklack/klarlack.
Seriösast är givetvis 2k-grund och lack med spruta, men till mindre reperationer duger det fullgott med ovan nämnda.
Vad gör CRC Zinkprimer? Problemet här är att jag har bara tillgång till garage i max 10 timmar så frågan är hur nödvändigt CRC Zingkprimer är?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Zink, även kallat kallgalv. Det är ett väldigt bra rostskydd som läggs på den bara plåten.
Hur nödvändigt det är? Ptja, det är väl upp till dig. Lagningen håller ju längre med zink. En sprayburk kostar väl en hundring eller nått sånt.

10h är dock lite väl kort tid för lackarbeten. Helst ska man inte använda bilen på minst 24h efter lack, detta för att lacken ska härda ordentligt.

Men och andra sidan är det ju inget stort lackarbete som ska utföras, så 10h kan nog funka.
av snowman
Har nu köpt lackstift(färg och lack) samt rostskydd som Volvo tyckte var ett måste om det kommit lite rost :

Är detta rätt?
Bild
100 kr

Nu är det ju extremt litet område jag ska bättra så jag antar att jag köper en 00 pensel (har nog någon liggande) jag fyllter manuellt i lager för lager med denna pensel (även rostskyddet)?
Bild

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]