Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbar
Finns nog lite olika åsikter där och det hänger väl lite ihop med hur du utför jobbet.

Kopplar du bort bromsslangen från oket och låter den hänga kommer det rinna ut olja... blir det tomt i behållaren kan du få luft i systemet och blir tvungen att lufta allt.
Om du inte får detta problem måste du likväl fylla olja i de nya oken. Denna olja kommer också från behållaren och håller du inte koll kan det bli tomt igen och du måste lufta.

När du är klar skall du ut på en sakta testkörning och provbromsa. Känns pedalen svampig är det läge att lufta. Det är inte kul att köra med luft i systemet - tro mig.

Sen finns det ju rekommenderat intervall för byte av olja. Är det inte gjort på ett tag kanske det kan vara läge att byta när du ändå håller på att kladda. Tänk på att oljan är lite aggressiv mot hud/lack.
av grenadjär
tbar skrev:Finns nog lite olika åsikter där och det hänger väl lite ihop med hur du utför jobbet.

Kopplar du bort bromsslangen från oket och låter den hänga kommer det rinna ut olja... blir det tomt i behållaren kan du få luft i systemet och blir tvungen att lufta allt.
Om du inte får detta problem måste du likväl fylla olja i de nya oken. Denna olja kommer också från behållaren och håller du inte koll kan det bli tomt igen och du måste lufta.

När du är klar skall du ut på en sakta testkörning och provbromsa. Känns pedalen svampig är det läge att lufta. Det är inte kul att köra med luft i systemet - tro mig.

Sen finns det ju rekommenderat intervall för byte av olja. Är det inte gjort på ett tag kanske det kan vara läge att byta när du ändå håller på att kladda. Tänk på att oljan är lite aggressiv mot hud/lack.

ok, tack för svaret.
av tbar
Skall väl kanske förtydliga lite, för mitt första inlägg kanske fick det att låta svårare än det är - för det är egentligen väldigt enkelt.

Om du kopplar bort bromsslangen så forsar det inte ut olja men det rinner i sakta mak. Ha gärna en burk eller gammal PET-flaska tillhands. En del menar att man kan klämma åt slangen så man stryper flödet medans en del sägar att detta kan skada slangen och ge upphov till stopp i denna - jag vet inte vad som är rätt eller fel där.

Att lufta är ganska enkelt om man är två eller om du (som jag gjort) köper en luftningssats på OK/Mekonomen eller liknande. Jag kopplar min mellan oljebehållaren och ett däck vilket ger lite tryck i systemet. Sätt en bit slang på luftningsnippeln som går till burken/flaskan. Sedan öppnar jag luftningsskruven och låter det rinna tills jag är nöjd. Viktigt dock att hålla koll på oljenivån i behållaren.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det finns inget som hindrar att man petar in ngt lämpligt i bromsslangen som plugg.
Du hittar säkert ngt. Att klämma eller vika slangen är olämpligt.
Man kan sätta plastfolie över öppningen på bromsvätskebehållaren för att ytterligare försvåra droppandet.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Hade bromspedalen nedtryckt när jag bytte slang till ena oket, det rann inte ut nåt efter att trycket släppt när jag lossade slangen.
av grenadjär
Jag va inne på min lokala volvoverkstad för prisuppgift på bromsok ,, 1740 spänn styck :roll: för ett utbytesok, ingen rabatt om jag lämnar tibax gamla. höll på o trilla baklänges,, det blir nog skruvat.se ok.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
grenadjär skrev:Jag va inne på min lokala volvoverkstad för prisuppgift på bromsok ,, 1740 spänn styck :roll: för ett utbytesok, ingen rabatt om jag lämnar tibax gamla. höll på o trilla baklänges,, det blir nog skruvat.se ok.
Även Biltema har för 699:-st.
Användarvisningsbild
av Perc
grenadjär skrev:Jag va inne på min lokala volvoverkstad för prisuppgift på bromsok ,, 1740 spänn styck :roll: för ett utbytesok, ingen rabatt om jag lämnar tibax gamla. höll på o trilla baklänges,, det blir nog skruvat.se ok.
Rabatt och pantsumma är två skilda saker. ;) När du köper ett bromsok betalar du en pant som du sedan får tillbaks när du returnerar den gamla delen. Det är precis som när du köper öl och läsk i returflaskor, förutom att ölen till skillnad från bromsoket alltid har panten inräknad i prislappen. ;)

Om volvoaffären hade velat/kunnat ge dig rabatt hade det blivit rabatt på själva okets pris. Panten har inget med saken att göra. :)
av Provocative
jojjeblom skrev:
Även Biltema har för 699:-st.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]