Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoz
Hej!

Har nyligen blivit ägare till en volvo 855 glt -96 som har gått 26500 mil. Efter att ha kört c.a. 70 mil, så kontrollerade jag oljenivån och fick fylla på 0.9 liter. Kröp under bilen och kollade efter läckor, och såg att det var kladdigt på vänster sida av motorn, bredvid kamremskåpan, mot torpedväggen!?

Detta är min första 850, och jag har ingen direkt koll på vad som går sönder i motorerna. Så därför undrar jag -vad kan det vara som läcker? Hur svårt är det att laga?

Tack på förhand!
av *pettson*
Dags att byta packboxar till kamaxlarna. I det här fallet på drevsidan. Men byter man så är det bäst att byta samtliga packboxar samtidigt.
Det är inte gratis, men billigare än att byta en i taget.
av volvoz
Hur svårt är det att byta dessa? Finns det någon guide eller så? Behöver jag några specialverktyg? Är det bråttom att fixa det, eller kan man köra ändå om man håller koll på oljan?
av *pettson*
Hur svårt är det att byta dessa? Inte svårt alls om man vet vad man gör som alltid. Vet man inte det så är det lite som att försöka åka till månen, det ger samma svårighetsgrad.
Skämt åsido. Men nej det är inte avancerat, men det kräver uppmärksamhet, noggrannhet, tid, verktyg och delar.

Finns det någon guide eller så? Nej inte vad jag vet. Jobbet innefattar att nollställa och låsa motorn, plocka väck kamremmen. Plocka bort dreven. Byta packboxarna. Sedan nollställa och återmontera allt. Man ska vara insatt i att fel ihopsatt så kan det kosta en hel del pengar att reparera. Jag säger det inte för att skrämmas utan för att det är så verkligheten ser ut.

Behöver jag några specialverktyg? Ja.

Är det bråttom att fixa det, eller kan man köra ändå om man håller koll på oljan? Det är upp till dej att avgöra. Kamremmen gillar inte heller oljedränkning. Men HUR AKUT det är, det vet jag inte eftersom jag inte är fysiskt vid din bil.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Inte för att jag vet vad det är för genväg med blask i oljan?
Kamremmen är ändå nedsölad och måste bytas. Då är 80% av jobbet gjort.
Användarvisningsbild
av Kompe
Remmen slirar väl om det kommer olja på den? ?:-/
av *pettson*
Ingen rem om det nu inte finns någon som sysslar med kevlar rem, gillar olja. Gummit löser sakta upp sej och remmen blir mjukare än normalt. Det gör att dess gång blir osäkrare med tiden, den måste ha viss styvhet för att inte vandra. Det är inte så att remmen en dag börjar droppa för att den löst upp sej såpass.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]