Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Maccie skrev:Varför lägga lådan i N?
För att koppla ur drivningen. Annars eldar motorn upp bränsle helt i onödan när den försöker få bilen i rörelse. Momentomvandlaren driver ju hela tiden.
av Maccie
Men i en modern automat - när man sätter foten på bromsen i läge D så frikopplar väl elektroniken drivningen precis som om lådan manuellt läggs i N?

I en gammal helmekanisk automat går ju inte det, men det är väl vad som sker i en modern låda?
av dst02
apersson850 skrev:
Maccie skrev:Varför lägga lådan i N?
För att koppla ur drivningen. Annars eldar motorn upp bränsle helt i onödan när den försöker få bilen i rörelse. Momentomvandlaren driver ju hela tiden.

Kanske därför saaben slukar 1,45 milen i stan med etanol då :P ....bara för jag aldrig lägger ur driven
Användarvisningsbild
av Perc
Maccie skrev:Men i en modern automat - när man sätter foten på bromsen i läge D så frikopplar väl elektroniken drivningen precis som om lådan manuellt läggs i N?

I en gammal helmekanisk automat går ju inte det, men det är väl vad som sker i en modern låda?
Tidiga P2-bilar frikopplade då man stod stilla med bromsen nedtryckt. Det togs bort nån gång under tidigt 2000-tal pga ryckighet och slitage och tidiga bilar fick det bortprogrammerat på servicen. Sök på "neutralkontroll" här på forumet, det har skrivits kilometervis om det.

Motorn bränner mycket riktigt lite bränsle av att den slirar runt oljan i momentomvandlaren. Kraften blir till värmeenergi som leds bort i oljekylaren, precis enligt design. Min V70N driver dock betydligt försiktigare framåt på tomgång än vad min gamla -98 gjorde, och det borde väl innebära att det inte krävs lika mycket motoreffekt för att stå och slira på momentomvandlaren med färdbromsen nedtryckt som med den gamla bilen.

Själv offrar jag i vilket fall som helst dom få bränsledropparna som går åt då man står och slirar på D. Hellre det än att koppla i och ur och i och ur en massa gånger extra. Det sliter ju det också.
av dan305
Innan elektronikens och DSG-lådan så styrdes automatlådor, när det gäller vilken växel som låg i, av tre saker: 1) trycket i cirk-pumpen som drevs av vevaxeln, 2) gaspedalens läge som överfördes av en wire som kallades "kick-down wire". 3) en kontakt under gaspedalen som öppnade när gaspedalen var i botten. Sen fanns det hydraul-ventiler i lådan som öppnade vid ett visst tryck och petade i nästa växel. Detta skedde genom bromsband som bromsade planetväxlar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fanns även en rotationsgivare på utgående axeln (kallades "governor" på amerikanska) som såg till att lådan växlade upp när den skulle.
av Kryss70
apersson850 skrev:Fanns även en rotationsgivare på utgående axeln (kallades "governor" på amerikanska) som såg till att lådan växlade upp när den skulle.
Undrar vad som hände med den. Tog en rejäl sväng motorväg idag för att kolla växelbeteendet. Min kärra tycks inte vilja ta sig an 6:an före 120km/h verkar det som, vilket jag tycker är en smula knasigt med tanke på motorstorleken.
Dock positivt när det väl sker, 130km/h innebär endast 0,80 - 0,98 per mil :lol:

Såklart vill jag då självmant peta i sista kuggen tidigare för att inte slösa för mycket soppa i onödan när det ändå ska åkas rakt fram längre sträckor, vilket gör att man får vispa omkring den där otympliga knoppen mer än förväntat för att vara just automatare
tänka sig att det verkligen kom en dag då man faktiskt önskar sig paddlar på ratten :roll:

Uppdatera växelmjukvaran möjligt?
av dissonans
Min T6a lägger i sexan runt 78-80 i jämn fart, alltså ej acceleration. På 90-sträckan på E22 ut ur Malmö låter den för det mesta sexan ligga i vid (normal) acceleration 90 till 110.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]