Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Problemet som jag ser det är att dom inte upplyser om det plus att det troligtvis kommer att bli problem på sikt, så som rost och annat som man aldrig får till ett bra skydd mot när man lagar något i plåtväg kontra nytt..
Problemen är större än så. Det finns exempelvis på lagade USA importer som inte har alla airbags de ska ha, inte ha fått bältena bytta efter krocken, skarvade ramben osv.
ja hämska ex är ju inte kul folk livnärar sig på sälja sen så säljs "vanliga " krockade bilar dagligen i handeln utan säljare upplyser om den varit krockad. På mitt gamla jobb hade vi en kvinna som ville köpa bil och den skulle ej varit reparerad bad hon särskillt om . Nej då lovade säljaren aldrig repererad. Men bilen var inne 4 ggr på 1 år p g a viltolyckor.....
En bil som är lagad av svensk aukt verkstad ska vara okay att köpa (och är det i lagens mening också). Ett uppspacklat baltlagat USA-vrak är en helt annan historia.
andreas_lofgren skrev:En bil som är lagad av svensk aukt verkstad ska vara okay att köpa (och är det i lagens mening också). Ett uppspacklat baltlagat USA-vrak är en helt annan historia.
Jo, det är nog så. Men i vissa fall blir det ändå inte riktigt bra. Allt handlar om hur noga bilen lagas. Vem tar ansvar för den rost som uppstår fem år senare? Jag talar av egen erfarenhet.
Fick en fiat lagad för många år sedan. Blev påkörd bakifrån vid stoppskylt. De bytte en del av bakskärmen och på insidan plåten där svettsen brännt genom var det inte vackert. Ruggigt rostigt efter en kort tid även för vara en FIAT :roll:
av *pettson*
llesrof skrev:
andreas_lofgren skrev:En bil som är lagad av svensk aukt verkstad ska vara okay att köpa (och är det i lagens mening också). Ett uppspacklat baltlagat USA-vrak är en helt annan historia.
Jo, det är nog så. Men i vissa fall blir det ändå inte riktigt bra. Allt handlar om hur noga bilen lagas. Vem tar ansvar för den rost som uppstår fem år senare? Jag talar av egen erfarenhet.
Är den reparerad enligt dom metoder som ska ha använts så ska inte rost vara ett problem alls. Har den INTE reparerats enligt metod så är det en annan femma.
Problemet med reparationer är att du som kund ALDRIG kan se vilken metod som använts förräns det möjligen är försent.
Har bilen lagats av t.ex volvo på auktoriserad verkstad så ska dom ha ansvaret över den ev rost som skulle kunna komma om det är illa gjort.
Har bilen lagats av annan verkstad så har denne ansvaret.
Problemet är att försäkringsbolagen berättar inte för dej att bilen har varit krockad om du ringer, dom berättar inte vem som riktat den och dom smiter direkt ifrån sitt ansvar om där finns ett problem efter ett tag.
Kvar står du som kund med orden: men det ska inte vara så...
Man kan skriva spaltmetrar med hur saker skall vara. Sedan kan man skriva lite till om hur saker är i verkligheten. Min bil lämnades in hos lokala volvoverkstaden. Bilen var rätt gammal redan då men ändå fullförsäkrad hos Volvia.
Kan vara värt att veta att den där artikeln är ett rent beställningsjobb från svenska Carfax. Exempelvis nämns det inte med en rad att Carfax inte har någon som helst olycksstatistik på bilar med annat ursprung än USA.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]