Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ConnyGronlund
Hej! Skall byta framhjulslager på min 850 GLT-95 som gått 34500 mil. Har lossat muttern och först försökt med hammare (med skydd emellan förstås) men gav upp efter ett tag. Har läst mig till på andra trådar att axellagret förmodligen är limmat.
Har nu skaffat en 3arms avdragare och påbörjat försök 2. Läste på en tråd att man skulle värma axeltappen för att få limmet att smälta.
I min värld så brukar man värma den detalj som sitter runt axeln för att den skall öka i diameter. Jag har nu försökt med att värma axeln och spänt avdragaren men ingenting händer.
Skriver nu detta innan jag går vidare. Har ingen tidsbrådska då bilen är anställd och att jag själv dessutom är pensionär.
Har haft bilen sedan den var ny och skött den väl.
Det ser ut som om det har blivit lite rost innanför mutter så axeln kanske rostat fast också. Å andra sidan borde limmet stoppat detta.
Anledningen till lagerbyte är att jag fått för mig att det är dax. Dom bidrager säkert till de olika ljud som uppstår vid hastigheter över 80. Har bytt de bakre häromdagen vilket gick lätt. Har dock inte provkört.
Damasken (den yttre) är lite sprucken ( inte hål). Kan man limma eller bör man byta. Har sett vuvuzelapåträdare på nätet. Något att tänka på eller måste man demontera knuten?
Tacksam för svar
Conny
av *pettson*
Även i min värld värmer man den yttre ringen för att få mera spelrum. Men här är inte spelrum ett problem.
Problemet heter aneroblim modell grön eller svart. Det kräver minst 80 grader c för att börja mjukas upp ordentligt.
Trasslet är att du har en axel som är grov samt djup där varenda spline ska ha värmts upp ordentligt medans du har ett rejält hjullager runt som kyler, som i sej dessutom kyls av fjäderbenet. Då tar det en stund att värma. Man måste inte gå på med rejäl hetta, men räkna med att få värma 15-20 min med lägre värme om du inte önskar få byta hjullager (vilket du nu faktiskt ska göra). Det är nämligen vad som händer om man fläskar på rejält med hetta.
Det tar dock en stund att få värmen att spridas ända in ändå.
av ConnyGronlund
Hej och tack för råd!
I morgon drar jag igång igen med stort tålamod i uppvärmningen!
Gäller kopparpasta när jag monterar igen.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har lossat drivaxeln på min egen, den var ej limmad så jag fick ut den med handkraft. På en kollegas bil var den limmad, där funkade en stor avdragare och mycket kraft, hade jag dessutom värmt också hade det nog gått lättare. Lagret skulle inte bytas, och det klarade sig trots idiot-användning av avdragare.
Ville med detta bara säga att det ska gå, lycka till!
Användarvisningsbild
av Vojje
ConnyGronlund skrev: Gäller kopparpasta när jag monterar igen.
Nej, ingen kopparpasta förutom som vanligt lite på oket för beläggens kanter.
Du behöver däremot,
4 st nya bultar till lagerhuset (eftersom de ska vinkeldras)
Smörja drivknut och den nya (vinkeldras) drivaxelbulten med vanlig olja
2 st nya bultar (med loctite) till bromsokbygeln
ev. hjulinställning
av dalldall
nog inte fel med fett på splinesen för att få bort eventuellt glapp, sen tror jag inte du måste byta alla bultar, möjligtvis den till drivaxeln, du skall ju ändå byta damasken vilket e enkelt o göra.
av ConnyGronlund
Hej igen. Tack för fina råd.
Efter att ha dragit sönder Biltemas trearmade avdragare för 129 kr så insåg jag att det behövs lite rejälare doningar. Köpte Biltemas tvåarmade för 289 kr. Drog fast den och med hjälp av gasolvärmare ihop med varmluftpistol som värmare försökte jag först lossa lagerhållaren efter 11 minuter utan resultat sedan efter 22 minuter men inget hände?
Efter 35 minuter höll jag på att ge upp. Efter några kraftiga slag med liten slägga på änden av avdragarens bult på gick det att dra bulten lite och med slägga igen så kom den sakta. Efter att inte varit demonterad på 17 år, med lim och rost på axeln, så gav den hårt motstånd.
Hoppas inte andra sidan är lika tuff.
På andra trådar i forumet har jag läst att man inte skall limma igen. Några föreslår Kopparpasta andra fett. Vad göra?
Tänker köpa bärarm, lager mm på Biltema. Skall dock kolla först vilket fabrikat det är på lagren. De gamla lagren var Japanska på bakhjulen men tyska fram. Borde vara SKFare men dom är väl inte billiga nog.
Bilen har ju gått 35000 men prognosen är väl bara max 5000 till så lagren bör hålla de milen. Bakhjulslagren köptes på Mekanika för 595/st eftersom Biltema inte hade några. Fram vill Mekanika ha 995/st medan Biltema tar 549/st. Länkarmskillnad 499/749 i Biltemas favör. Vparts har samma pris som Mekanika.
Kan man få ett gott råd från er som mekat med dessa detaljer om det skiljer i kvalitet.
Hälsningar från Conny
av dalldall
svårt med detta med kvalitet, jag har kört med allt från länkarmar från skroten till meca o biltema, sist köpte jag från biltema o den(spindelleden) höll några tusen mil, så att köpa på biltema e en chansning, dom kan ha bra gejor o det kan även vara skrot. 17 år??? aldrig bytt damask??? bytte framhjulslager på en 855 med biltemalager, ett år senare glappade dom, så chansning även där, fast billigt e det ju.
av virtq
När jag bytte lager i somras fick jag använda gasolvärmare och värma i ca 15 minuter, sen var det våld som gällde. Vid åter montering använde jag litiumfett på splinesen, har inte upplevt någon nämnvärt glapp. Kollar man i Haynes så rekommenderas dock metall lim från Volvo men frågar man folk här på jagrullar.se så är det absolut inget som behövs. Kör på litiumfett eller kopparpasta. Litiumfett tycker jag personligen är lite enklare att arbeta med då det är på spejburk och stelnar till lite vid applicering.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]