Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kautschuk
Jag har hittat en riktigt fin Volvo s80 från 2002 som jag är riktigt sugen på. Det enda problemet är att tändningsnyckeln är riktigt ful och sliten, nästan som om förre ägaren gått runt med sandpapper i byxfickan. Går det att byta gummit på nyckeln eller måste hela nyckeln bytas? Det kanske går att köpa en nyckel i bättre skick på skroten och programmera om?
Inget jätteproblem egentilgen men lite trist när bilen i övrigt är så fin...
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du får nog köpa en ny nyckel för det går inte att slipa om. Det är den infon jag hittat på nätet. Går det inte att tvätta av den på något spritaktigt medel tror du? Ny nyckel och dosa gav jag 1900kr för lite drygt.
Användarvisningsbild
av wissel
Och var är dom övriga 2 nycklarna ?
Har du larm ? Fjärrdosor ?
Hmm
av Kautschuk
En liten uppdatering då jag köpte bilen i förra veckan. Fjärrkontrollerna ser bra ut men båda nycklarna är väldigt slitna, Servicenyckeln är dock fin. Kan man slipa om den och använda som huvudnyckel eller har den några andra begränsningar förutom spåret i nyckeln?

I annat fall får jag väl stå ut med slitna nycklar, 1900 spänn känns i häftigste laget.
Användarvisningsbild
av wissel
Det enda servicenyckeln inte kan är troligen att inte kunna öppna Handskfacket om det är låst. På S80 kan det vara
så att du inte kommer in i bilens baklucka ! Men då använder du ju bara fjärren i så fall....
Jag använder alla mina 3 nycklar och har aldrig brytt mig om vad dom ev. inte kan. Vet inte ens vilken det är då
samtliga har blivit Dassgrå pga ålder......så har du en fräsch nyckel så är det väl okej...dom andra hänger oftast på
någon krok någonstans för de flesta "bilägarna"... :P
av Arnold
Om man inte har servicenyckeln och blir strömlös så kommer man inte åt batteriet. Detta är konstigt att det är så.
Ibland har de nya nycklar till bra pris på ebay.
Användarvisningsbild
av wissel
Arnold skrev:Om man inte har servicenyckeln och blir strömlös så kommer man inte åt batteriet. Detta är konstigt att det är så.
Du menar väl att OM man har servicenyckeln o batteritorsk
så kan man inte öppna Baggageluckan ?
Men det går väl att fälla bakre ryggstödet ?
Eller ?
av Kautschuk
Arnold skrev:Om man inte har servicenyckeln och blir strömlös så kommer man inte åt batteriet. Detta är konstigt att det är så.
Fast då förmodar jag att de måste programmeras om?

Baksätet fälls för övrigt innifrån bagageutymmet.
av Arnold
wissel skrev:
Du menar väl att OM man har servicenyckeln o batteritorsk
så kan man inte öppna Baggageluckan ?
Men det går väl att fälla bakre ryggstödet ?
Eller ?
Så kanske det är. Jag har i alla fall tre nycklar och jag kommer bara in i bagageluckan med en av dem. Nej man kan ju inte fälla ryggstödet utan att först komma in i bagageluckan. I bagageluckan sitter två spakar som man först måste dra i.
Användarvisningsbild
av wissel
Du kan inte Programmera om en nyckel utan dess PINkod.
Men det finns NYA nycklar på Ebay med PIN som du kan slipa in hos vilken nyckelman som helst men själva
Transpondern som finns inuti nyckeln måste programeras av Volvo ÅF.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]