Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jensyde
Hej alla duktiga volvo-ägare.
Har ett problem.
Lyckas inte få "bra broms" på min 965 -92, har luftat runt om flera ggr, samt bytt bromsvätska.
Nya belägg runt om samt alla kolvar rör sig fint.
Har en teori och det är att när vi luftade så tryckte vi fram kolven i huvudbromscylinder för långt, dvs där den inte har varit sedan bilen var ny, och pga detta skadat packningarna i huvudbromscylindern, vilket resulterar i att trycket i huvudbromscylindern cirkulerar mellan krets ett och två i huvudbromscylindern.
Kan det stämma ?

Har inte lyckats hitta någon renoveringssats till cylindern, Volvo säljer ingen.
Är det någon som vet hur man kan få tag i packningar?
Jag kan ju inte vara den enda som behövt byta dessa.
Det finns fram till -91, men sen är det kört.
Huvudbromscylindern heter 3530354 Ate sen står det 23 skrivet närmast bromsservon.

Skulle man kunna byta bromsservo samt huvudbromscylinder till en från en årsmodell -91 eller från en 740.

Tacksam för all hjälp.
Jens
Användarvisningsbild
av emwtur
enda "läckaget" att oroa sig för i huvudcylindern är tillbaka till behållaren och det är omöjligt utan att pedalen sjunker när du trampar hårt.
av rid54
Hej.

Lite kompettering av felupplevelsen vore kanske bra:
1. Hur uppstod felet? Började det när ni fixade med bromsarna, eller fixade ni med bromsarna för att det var nå't fel?
2. Hur känns pedalen? Går det att pumpa upp bromsverkan? Sjunker den sakta (liten läcka) eller är den "slapp"? Hur är upplevelsen med/utan servo?

Mvh
/RID
av jensyde
Hej igen.
1: Felet vi skulle kolla konditionen på bromsarna, samt byta belägg. Då upptäckte vi att, flera kolvar kärvade så vi tog bort bromscylindrarna och grejade med kolvarna så att dessa gick lätt tillbaka. Har inte bytt packningar eller bromsslangar ännu. det återstår att göra.
Nu rör sig samtliga kolvar som dom ska.
2: Pedalen tar väldigt långt ner samt att den tar längre ner med servon inkopplad dvs motorn igång. Har även provat med att ta bort vaccumslangen till servon och då blir det som om motorn vore avstängd. Man kan inte pumpa upp trycket nämnvärt mycket. och den sjunker inte vad vi har märkt.

Om det skulle läcka i huvudcylindern tillbaka i behållaren, kan man se det på något annat sätt än att pedalen sjunker när jag trampar hårt?

M.v.h Jens
av rid54
Låter som det trots allt finns någon liten luftficka, alt. någon slang är helt slut. Om ALLA kolvar rör sig funkar ju båda kretsarna och pedalen borde inte gå långt ned. Läckage internt i huvudcylindern har jag alltid upplevt som att pedalen sjunker sakta om man bromsar försiktigt; stampar man till "tar" packningarna bättre och det läcker inte. Det brukar inte synas i behållaren. Cylindern är ju full med bromsvätska och om det läcker "ut" borde det synas att bromssvätska droppar någonstans nära huvudcylindern. Internt läckage förändrar ju inte volymen på vätskan, så det märks inte.

Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av emwtur
nya belägg ?
om man inte kört och bromsat ordentligt ( eller inte fått dit allt rätt) så kan beläggen fjädra tillbaka lite.
detta kan göra att pedalen tar lågt

att den sjunker med servot aktivt är helt normalt ( skall vara så )
av jensyde
Tackar för all hjälp,
Skulle spara en del pengar samt en del jobb om det inte är huvudcylindern.
Så jag ska prova att byta samtliga packningar i samtliga bromsok.
Samt samtliga bromsslangar.
Återkommer med resultat.
Jensa
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]