Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bonneville65
Hej har en volvo 965 -97 som hc värdet var för högt senaste besiktningen (127 får vara 100). Och så får jag obd koden för att avgasreningen är för dålig. Katten och båda lambda sonderna byttes för 5 årsen och cirka 5000milsen, har alltid varit på gränsen med avgasvärderna. kollade egr ventilen i helgen verkar som den funkar som det ska. bilen är väl servad med olja och filter. drar inte en drope olja mellan byterna. Bränsleförbrukningen ligger på 1,3liter milen. Nån som vet vad felet kan vara???? tack för hjälp
av rid54
Hej. Känner igen fenomenet precis. Senast tog besiktningsmannen bilen på en 4-minuterssväng med motorn på 4000+ rpm (alltså låg växel....) och sedan var det bättre värden. "Värme gör susen" var kommentaren. Du kan ju prova med att belasta motorn lite och låta den varva upp före nästa omprov. Felkoden släckte jag själv före besöket och den har inte återkommit.

Mvh
/RID
av bonneville65
besiktningsmannen höll på och körde runt och varvade och grejade i säkert 10min. körde även på 3an i till besiktningenför att få upp tempen. så det är tyvärr inte felet. och felkoden tänder sig efter ca 8-10mil efter jag har släckt den
av rid54
Lyssnar här med intresse... gissar på P0422 kanske? I värsta fall kan det ju vara själva katen som är "dålig" på riktigt...
Mvh
/RID
av rid54
Hmmm. Om jag fattat det rätt, så mäts katalysatorns "effektivitet" genom att det finns en lambdasond på vardera änden av katen. Sonderna mäter syrgashalten. Den första sonden styr bränsleblandningen, den andra måste ju då vara för att mäta att katen gör sitt jobb. Om man nu får mycket oförbrända kolväten (HC) så betyder det nog att endera jobbar motorn inte bra alls (sliten eller någon felställning), eller så är katen inte så pigg. Möjligen kan det ju vara något fel med någon av sonderna, troligen den första eftersom det är den som borde påverka motorn (bränslet). Jag har oroat mig lite över detta då jag har liknande problem (fast klarade HC-värdet precis...) och i värsta fall är ju katen slut eller så börjar bilens (alltså min bil...) 33000 mil påverka motorns arbete.

I ditt fall skulle jag försöka reda ut om/att bägge lambdasonderna jobbar perfekt, sedan försöka fastställa om katen är OK. Innan dess kanske allmän motoröversyn är en idé, typ oljebyte, nya stift, nytt luftfilter?

Mvh
/RID

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]