Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Är det någon mer än jag som reagerar på att många verkar tro att man blir fullfjädrad bilmekaniker för att man har en felkodsläsare?
Tycker jag både hör och läser rätt många inlägg både här och i andra bilforum som får mig att fundera som jag gör.

Många verkar tro att en felkod på en specifik givare automatiskt betyder att det är just den givaren som är trasig.
Och jag vill bestämt hävda att så inte är fallet alla gånger.
Ett typexempel är alla som tror att det är lambdasonden det är fel på för att lambdavärdet är för högt och på så vis tänder lambdalampan.
När det i själva verket kan vara något helt annat som gör att lambdaregleringen sätts ur spel..

Felkodsläsaren är ju bara ett hjälpmedel för att kunna avgränsa sökområdet en aning när man felsöker sin bil.

Vet inte egentligen vad jag vill ha sagt med detta inlägget. Men i alla fall.. ?:-/
Användarvisningsbild
av Vojje
En felkod angående lambdasonden kan t.ex. bero på ett hål i avgassystemet.
Bra för den som är döv med felkodsläsare :wink:
av andy78
Jo det är en vanlig missuppfattning tyvärr att Felkodsläsaren tala om exakt vad som är fel, eller att man kan reparera bilen med hjälp av den.
Felet försvinner ej heller för att man "släcker felkoden" eller släcker lampan.

Man ska vara glad att de finns och få tag på för några hundra kronor, någon som var omöjligt för 5-10 år sedan.
Användarvisningsbild
av Camel
Övertro kan även vara när felkod inte visas trots att ett fel föreligger. För vissa är en bil utan felkoder felfri. :mrgreen:
av andy78
Sen har vi det där med att motorlampan lyser gul och bilprovningen dömmer ut trots att avgasvärdena är godkända eller hade varit godkända om man gjort ett mauellt avgastest.
Användarvisningsbild
av Vojje
andy78 skrev:Sen har vi det där med att motorlampan lyser gul och bilprovningen dömmer ut trots att avgasvärdena är godkända eller hade varit godkända om man gjort ett mauellt avgastest.
Beror på att förvärmningen är ur funktion.
Användarvisningsbild
av Vojje
taxi skrev:..eller något helt annat, t ex sekundärluftpump, enstaka misständningar eller en dålig start på dagen.
Volvo 240 DL -88, I presume :roll:
av andy78
Vojje skrev:
andy78 skrev:Sen har vi det där med att motorlampan lyser gul och bilprovningen dömmer ut trots att avgasvärdena är godkända eller hade varit godkända om man gjort ett mauellt avgastest.
Beror på att förvärmningen är ur funktion.

Nu förstår jag inte, utveckla.

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]