Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej jag har en volvo 745 gl 90:a och när den har stått tex över natten och jag ska köra iväg så är den alltid jättertrög när jag ska svänga vänster men inte till höger nån som vet vad det kan vara
Användarvisningsbild
av päpplet
Testa att byta servooljan annars är det nog stor risk att styrväxeln är utsliten. Har en bil med precis samma fel jag med
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har liknande problem. Ibland fungerar den hur bra som helst, ibland går det tungt som sjutton och det tjuter om den ung. som när man kommer till ändlägena och tar i, trots att man är ung. i mitten. Servoolja finns i systemet. Är det verkligen någon idé att testa med att byta olja eller är det bara att byta styrväxel?
av dalldall
det som först brukar lägga av e servopumpen, men om den e trög bara åt ena hållet e det säkert kuggstången!
Användarvisningsbild
av erikn
I mitt fall är den (när det händer) trög åt båda håll. Samtidigt tjuter det från (gissar jag) pumpen också, precis likadant tjut som blir när man våldar på ändlägena. Sedan 10 sekunder senare så kan den fungera precis som den ska, inget tjut och det går lätt att vrida om ratten. Händer bara ibland, men tillräckligt ofta för att vara irriterande.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag bytte i somras på gammelvolvon, jag köpte en "ny" på skroten för 1200 kr.

Jag har funderat mer på mitt problem (på den nya) och det verkar vara värmeberoende. Nu när det har blivit kallare så har jag inte lika ofta trög styrning. Men när jag har åkt en längre sträcka eller flera korta så får jag trögheten i den. När det är som värst känns det nästan som att servon jobbar åt andra hållet, fruktansvärt trög att styra.
Användarvisningsbild
av erikn
Och så veckans pucko.

Finn fem fel (eller i det här fallet ett):

Bild

Bild

Jag har haft problemet i ung. ett år. Jag har haft hjälp av antingen fru eller dotter förut när jag kollat, och då har jag tyckt att pumpen snurrar. För några dagar sedan så blev problemet mycket värre, hade mestadels brottningsmatch med ratten varje gång jag skulle parkera eller liknande manövrer.

I förrgår kollade jag tillsammans med dottern och när hon vred på ratten så stannade pumpen. När jag kollade mer så var helt plötsligt remmen totalt slapp. Och anledningen ser ni på bilderna ovan. Skruv och mutter för 29 kr på Bilia (inte ruinerad för en gångs skull) och sedan sitter den liiiite bättre. Har bara testat att svänga på uppfarten, men det känns som att jag har hittat problemet. Skönt att inte behöva byta styrväxel.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]