Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av blådåren
Krakus skrev:Om det vare så enkelt. Först och främst är det inte min bil det gäller.
Det är en AUDI A4 STCC. Och där måste man plocka bort hela fronten för att byta remmen.
KUL!

Jag kommer aldrig att köpa en Peugeot eller AUDI!

Man kan ju ställa en motfråga isf.
Är det enklare att renovera topp, byta några kolvar/krokiga stakar , än att byta kamrem ?.
Om svaret är nej, jaa då förstår iaf jag inte frågan som är ställd från början.

Självklart byter man rem om man inte känner till miltal/ålder på denna!..
av *pettson*
Enklast vid sådana ansvarskänslor är att inte befatta sej med den bilen.
Man behöver inte ställa några frågor och riskerar aldrig att få skiten vid problem.

Känner man ansvar däremot och det är någon vettig att hjälpa så är det inte särskilt mycket mera jobb att dra ut fronten en bit för att jobba.
Användarvisningsbild
av Vojje
Krakus skrev: Vad tror ni? Klarar den sig ett tag till?
Man har ju sett avdragna drivremmar i sina dar som sett helt okey ut förutom just där den brustit.
Ingen seriös bedömare skulle nog godkänna hela kamremmen genom att studera en liten bit av den.
Då får man nog kavla av den först och då kan man ju lika gärna byta den.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är ju egentligen rätt enkelt med kamremmar.
Vet man när den är bytt så byter man när det är dags nästa gång med avseende på mil och år.
Vet man inte så byter man vid minsta misstanke om att den är för gammal eller gått för långt. Inga undantag.
Det är såpass billigt att byta så det finns inget försvar till att inte göra det.
av Krakus
Ok. Då rekommenderar jag kamremsbyte. Kompisen blir inte glad.

Tackar för alla tips!

VAG vill ha ca 12000:-
av Krakus
*pettson* skrev:Ja dom vill ju ha den pengen. Men det är mer än ett kamremsbyte som ingår i den servicen.
Kamrem, spännrulle och vattenpump. Inget mer. Inte i Malmö iaf!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Då lämnar man den någon annanstans, eller så knäpper man kompisen på näsan och säger: "kollade du inte upp sånt innan du köpte bilen?"
Fast då kanske vänskapen får sig en Törn! :wink:
av Krakus
Hahaha. Han ( tomten) köpte bilen från en annan och frågade då om kamremmen var bytt. Visst blev svaret.
Tomten kollade inget! Så nu får han punga ut lite. Jag pratade nyligen med honom. Tydligen hittade han någon som kan göra det för 6 papp.

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]