Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sicnarf skrev:Kanske funkar om din kat är lite smutsig bara men inte om den är sönder och i smulor på nsidan
På youtube filmen häller han i en gallon ( ca 4 liter i en halvfylld tank på am. bil), vet inte hur stora tankarna på am. bilar, kanske 80 liter?
Hej,

det där är en temperaturgivare, för insugsluften. Den sitter alltså där luftmassemätaren sitter på andra 2/7/940. Rex/Regina har ingen luftmassemätare, utan temperaturgivaren och en tryckgivare (MAP-sensor) ger tillsammans ungefär den funktionen. Tryckgivaren sitter på "staget" mellan vänster fjäderbenstorn och torpedväggen i motorrummet, och det går en vakuumledning dit från insuget.

Jag tror inte den är en svag punkt – luftmassemätarna är nog mer känsliga. Man kan mäta upp givaren med en digital multimeter. Antingen resistansmäter man med givaren bortkopplad, eller mäter man spänningen över den när den är inkopplad. Se tabell resp. diagram.

Bild

Mvh
Har sprayat idag med startgas, men det ger inget ändrar varvtal. Även kollat tempgivaren till diagnossystemet och mätt upp motståndet i tempgivaren vid insuget(luftfiltret) -helt ok värden.

Sedan har jag varit ute o brännt ur bilen, den går finfint o känna pigg i lägre farter under 100km/h, men när jag varvrar upp mot 4000rpm på går varvräkren mycket sakta och bilen känns svag, det dånar lite onormalt från avgassystem, känns som det skulle vara dåligt flöde :???: det finns är ett skrikande luftljud som inte är normalt. själva Motorn går förövrigt fint, inga misständningar eller dålig gång.

Kan det vara katylysatorn som det är delvis stopp i ?
självklart KAN det vara stopp i katten - men då brukar innehållet vara "löst" och pressas bakåt och tätar av avgaserna
banka lite på den och lyssna om det skramlar i den !
kanske inte är problemet men kolla jordningen av spridara (sitter 2 stycken på insugsgrenröret ) har haft det problemet på 2 st 740 med regina systemet bilarna gick som en påse nötter inga felkoder .Stannade mm.Det var ärjigt som satan 2 ringkabelskor under varsinn bult gör rent och hoppas på det bästa lycka till
emwtur skrev:självklart KAN det vara stopp i katten - men då brukar innehållet vara "löst" och pressas bakåt och tätar av avgaserna
banka lite på den och lyssna om det skramlar i den !
Jo, det skramlar i kat:en, slog på den med en gummiklubba. Är det bara att byta i så fall eller kan delar av innehållet plockas ur? Antar att försämrar dess funktion eller?

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]