Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 745a 86a som beter sig väldigt lustigt.. Varm som kall får det för sig att stanna.. Vissa gånger startar den direkt andra gånger tar det några minuters "vila" och vissa gånger måste den stå flera timmar innan den går att starta igen.. Nu verkar den dessvärre ha gett upp mer och mer..
Är det någon som har ett hum om vad problemet kan vara..

När bilen stannar så dör först varvräknaren och sen tänds alla lampor.. Inga konstiga ryckningar utan den bara tvärdör.. Bilen går på startmotorn men sen händer inget mer..

Hoppas nån kan ge mig ett svar utifrån min vaga beskrivning..

Tack på förhand!! /Jenny
JennyNilsson skrev:
dalldall skrev:kolla först om den startar på startgas! vad e det för motor?
B230F kan det stämma?
F kan stämma, om du inte har en förgasare så att säga.. ( eftersom du har en 86a )
Vill du kolla lite fort va du har för motor kan du gå in på denna sida : https://www21.vv.se/fordonsfraga/ och slå in reg numret på bilen, sen gå ner lite och leta efter : Motoreffekt, kw: 85,0 ( står det 85,0 så har du en F motor, står det något under så har du en förgasare. )

Men för att vara extra säker på vad du har för motor så spring ut och lyft på huven och kolla vad det står på antingen blocket ( högra sidan om du står framför motorn ) eller kolla på kamremmskåpan :)

( Annars kan du iofs slå in på skruvat.se eller mekonomen.se så står det "Motorkod: B230F" m.m...
DjJoakim skrev:
JennyNilsson skrev:
dalldall skrev:kolla först om den startar på startgas! vad e det för motor?
B230F kan det stämma?
F kan stämma, om du inte har en förgasare så att säga.. ( eftersom du har en 86a )
Vill du kolla lite fort va du har för motor kan du gå in på denna sida : https://www21.vv.se/fordonsfraga/ och slå in reg numret på bilen, sen gå ner lite och leta efter : Motoreffekt, kw: 85,0 ( står det 85,0 så har du en F motor, står det något under så har du en förgasare. )

Men för att vara extra säker på vad du har för motor så spring ut och lyft på huven och kolla vad det står på antingen blocket ( högra sidan om du står framför motorn ) eller kolla på kamremmskåpan :)

( Annars kan du iofs slå in på skruvat.se eller mekonomen.se så står det "Motorkod: B230F" m.m...
FORDONSDATA

Fordon: VOLVO 745-883 GL
Chassinummer: 745883J1173769
Årsm.: 1988
Reg.datum: 19880721
Tillverkad: 000000
Gruppkod: VO 003461
Kaross: KOMBI
Fordonstyp: PB
Färg: RÖD

MOTORDATA

Bränsle: Bensin