Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av combato
Igår när jag körde på motorvägen och drog på lite (plattan i botten:)) så såg jag plötsligt i backspegeln att bilen gav ifrån sig ett ganska stort rökmoln när jag accelerarade efter en liten stund (det kom inte direkt när jag tryckte ned blyfoten).
Testade samma acceleration flera gånger och det blev samma resultat. Har aldrig sett detta tidigare. Blev lite orolig för vad det kan vara.
När jag kom hem och kollade på bakluckan så var det en fet hinna på bilen. Försökte lukta mig till vad men det luktar liksom inget.

Någon som vet vad detta kan bero på? Någon packning i motorn som börjar ge sig så att olja från motorn läcker och trycks ut när man accelererar eller vad sjutton kan det vara?
Olja, oljerök.

Antingen turbo eller något i motorn. Oftast är de turbon om man inte har en sliten motor. Är det ändå motorn är det ventiltätningar eller kolvringar som gett upp. Kan eventuellt vara så att motorn trycker ur sig mycket ur vevhusventilationen men de borde inte märkas sådär.

Testa att plocka av övre tryckröret och kolla om det är olja i det, i så fall är det nog turbon.
bensinskalle skrev:Olja, oljerök.

Antingen turbo eller något i motorn. Oftast är de turbon om man inte har en sliten motor. Är det ändå motorn är det ventiltätningar eller kolvringar som gett upp. Kan eventuellt vara så att motorn trycker ur sig mycket ur vevhusventilationen men de borde inte märkas sådär.

Testa att plocka av övre tryckröret och kolla om det är olja i det, i så fall är det nog turbon.

Jag har (tyvärr) ingen turbo, så då kanske det är något i motorn då. Den har dock inte gått långt, bara 16000 mil och är snällt körd enl tidigare tanten som ägde den.

Röken kom liksom efter ca 3-4 sekunder med plattan i botten. Tycker det borde tryckas ut direkt...
Men kan det ha något med att något öppnar sig vid ett visst varvtal och det är då det spottas ut?
Kolla oljan så att den inte är gråaktig. Öpnna expansionskärlet när du kört med bilen och kolla om det luktar avgaser. Akta så att du inte bränner dig när du skruvar bort locket. Har det försvunnit kylvätska? Det kan också vara så att det blir kondens i avgassystemet som kan förångas men det brukat vara vitaktig rök och inget moln.
dieselmagnus skrev:Kolla oljan så att den inte är gråaktig. Öpnna expansionskärlet när du kört med bilen och kolla om det luktar avgaser. Akta så att du inte bränner dig när du skruvar bort locket. Har det försvunnit kylvätska? Det kan också vara så att det blir kondens i avgassystemet som kan förångas men det brukat vara vitaktig rök och inget moln.
tack. Får kolla lite närmare nu i veckan. Då det alltid blir ett baksug på V70 så fastnade mycket av molnet på bakluckan. När jag satte på vindrutetorkaren så blev det helt kleggigt. Det är någon slags fet hinna så det borde inte vara kylvätska om inte kärringen som hade bilen innan hällt på olja där istället för i motorn. Man vet ju aldrig :))

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]