Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoberg
Hej dudes,

Ny på forumet sen ett par veckor men har skannat de flesta trådar, speciellt om XC70. Har lämnat Saab 9-5 (tre bilar, elva år) för en XC70 my11 summum. Har bara åkt 30 mil än och intrycken är såklart ganska tunna än så länge men dock:

- Känns genomgedigen
- Känns lyxig
- Förvånande nog älskar jag förarmiljön (och gillar den gamla med bara en puckel), snyggt, enkelt, informativt
- Tyst
- Automatlåda så skönt
- Riktigt bra stereo
- Bluetooth-telefon, extremt bra
- Har läst om vibrationer som tar sig till ratten och har faktiskt känt av detta en aning
- Silverfärgad, klart negativ till den färgen men den funkar fint - snygg
- D5, bra tryck
- 0,71 blandad körning - okej till bra
- Komfortgungig, klart skillnad från saaben som är skönare att köra på småvägar
- AWD - stannade i branta backen mot husen, vått gräs och grus, rullade igång och inte ett grus hördes, hade aldrig funkat med Saaben

Okej, nyhetens behag, kommer säkert saker att klaga på. Tills detta, vad tycker ni om era XC70or?
av ansjo
Helt klart den bästa bilen jag haft, bl.a. 4 Volvo V70-XC70 de senaste 10 åren. Väntar på min nya XC70 som jag ska hämta i slutet på v.41 och hoppas den inte är så dålig som ett flertal domedagsprofeter anser här på forumet :lol: ...
Användarvisningsbild
av apersson850
Det negativa jag har hittat är att stolarna är inte lika bekväma som de var i min 850 Turbo och så har den förstås högt luftmotstånd. Det märks på förbrukningen så snart man kommer över 90-100 km/h.

Annars är den en utmärkt vardagsbil som inte gör bort sig som dragtraktor när husvagnen ska över en lerig åker eller nåt sånt.
av Bubselubsen
Hej!

Roligt att höra att du är nöjd. Jasså den går att köra på 0,71 blandat. har ju en V70 D5 AWD som jag kör omkring det också. Är lite sugen på en XC MY12 manuell. Men det ska ju dyka upp någon också.

Mvh
av KalleH
Hej!

Jag har en XC70 D5 AWD MY12 automat som nu ligger mellan 0,66 och 0,68l/mil mätt vid pump. Snittet för hela året jag haft den inkl. bränslevärmarkörning på vintern ligger på 0,71 ca. Jag kör mest landsväg och försöker tillämpa eco-driving där det går. Det snålaste jag sett på färddatorn var 0,59 och då var det uteslutande landväg och motorväg och ca 18mil.
Tycker annars bra om bilen trots lite strul med den. Jag har servostyrning man kan ställa in i 3 lägen på rattmotståndet och det tycker jag är kanon! Kan verkligen rekommendera det tillvalet för nya köpare!
Tycker D5 motorn är fullt tillräcklig i original utan Polestar.

Mvh, Kalle.
av Kryss70
Inte haft min jättelänge, men är helnöjd so far och tänker inte ge upp denna bilen utan fight. Min går kanon.
Gott om utrymme, klarar man sig inte med detta plus dragkrok får man ju börja tänka på en Scania eller nåt annat onormalt :wink:
Återkommer med serviceuppgifter senare i oktober i en tråd då bilen pockar uppmärksamhet för 1-årsintervall
av Bubselubsen
Hej!

Känner igen siffrorna lite. Ligger mellan 0,65-0,85 beroende på körsätt och årstid. Bor ju långt norrut och vintertid tar ju dieselväraren lite. Skulle jag snitta året runt så är det nog 0,72-0,73. Verkar som om de fått XC70 lite snålare mellan MY11 till MY12. Är ju sugen på en MY12.....vet ju inte hur mkt det skiljer mellan manuell och automat men rör det sig om ett par dl så får det nog bli manuell.

Mvh
av Amli
Kryss70 skrev: Gott om utrymme, klarar man sig inte med detta plus dragkrok får man ju börja tänka på en Scania eller nåt annat onormalt :wink:
Eller som i mitt fall, en BMW X5.
av ansjo
Amli skrev:
Kryss70 skrev: Gott om utrymme, klarar man sig inte med detta plus dragkrok får man ju börja tänka på en Scania eller nåt annat onormalt :wink:
Eller som i mitt fall, en BMW X5.
Mmm, och det tillför ju tråden mängder med info... :roll:

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?