Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#685439
OK! Men då finns det sådana här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20001
Ungefär som en "sockerbit" men med flatstift i stället. Exemplet är tvåpoligt, men det finns 4, 8 och 12 poler. Dom verkar inte vara isolerade, så det får man nog göra med eltejp eller motsvarande. Kanske krympslang?

Överkurs: Jag återkommer om en stund med varför man skall välja klämda kabelskor i stället för strömtjuvar.
av Rådlös
#685460
Vi tittar på den här bilden:
Bild
Den skall föreställa ett tvärsnitt på en flerkardelig kabel. Jag ritade bara 7 kardeler för enkelhets skull. I själva verket är det många fler. Men vi ser i alla fall att mellan kardelerna är det bara luft (i princip). När man klämmer en kabelsko så klämmer man i princip så mycket att det inte finns plats för någon luft. Visserligen blir kardelerna lite tillknycklade, dom är inte runda längre. Men dom har inte förlorat sin tvärsnittsarera om vi har rätt tång, rätt kabelsko och rätt kabel. Den yttre ringen som jag har ritat får symbolisera insidan på kabelskon, runt klämstället. Den blir ju tillplattad, oval när det är klart.
Då blir det som jag sa i ett tidigare inlägg, en stark klämmning utan någon brottanvisning eller försvagning.
Och kabeln är i det närmaste vatten- och lufttät just där. Det borgar för att fukt och annat får svårt att ta sig in där och ställa till med oxider på den blanka och fina kopparn.
Om vi däremot använder en strömtjuv, så skär den garanterat av flera kardeler. Kabelarean minskar. Dessutom gör den ett fult avbrott i isoleringen så att oönskat fukt och skräp lätt tar sig in där.
Därför skall man inte använda strömtjuvar!
Användarvisningsbild
av Camel
#685536
Som Rådlös skriver är inte strömtjuvar bra. De går illa åt kabelns kardeler som i vissa fall går av.

Bild
Typisk strömtjuv.

Bild
Ser OK ut på utsidan...

Bild
På insidan ser det värre ut...

Bild
Några av kardelerna är av. Dessutom är inte området som kläms ihop tillräckligt brett för att stänga ute luftens syre som tillsammans med div. smuts och fukt kommer att oxidera kontaktytorna.


Det finns t.ex. dessa sätt som är bättre:

Bild
Skarvblock för flatstiftshylsor

Bild
När flatstiftshylsorna är inskjutna i skarvblocket blir allt ganska skyddat. Med en riktig presstång säkerställs förbindningen mellan kabel och flatstiftshylsa som i sin tur får en ganska skyddad position på flatstiftet i skarvblocket. Skarvblock finns även som förgrening, dvs. ett flatstift i ena änden och två i den andra.


Bild
Skarvhylsa för kabel

Bild
Med en riktig presstång säkerställs förbindningen mellan kablarna och skarvhylsan. Kontaktytorna blir tillräckligt stora för de strömmar som det är fråga om och blir tillräckligt breda för att stänga ute oxiderande miljö något så när. Skarvhylsan skyddar ganska bra men kan med fördel kompletteras med krympslang (slang som krymper om man värmer med t.ex. värmepistol eller hårtork).
av Amarace
#685546
Jag förordar krympslang så fort man ska kapa en kabel och skarva in något, så blir det någorlunda korrisionssäkert. Det ser dessutom mycket bättre ut än att ha en "öppen" skarv med kabelskor på en originalkabel ;)

Och kan man inte ha krympslang, använd vulktejp. Eltejp är mer ett mekaniskt skydd egentligen än att stänga ute fukt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#685634
Jag har använt några sånna där strömtjuvar och håller helt med Rådlös och Camel.
Det jag har tjuvat har mest varit datorkablar när man saknat en Y-koppling, men i 9 av 10 fall har kabeln som blev tjuvad gått av efter ett tag. Kabeln blir liksom liggandes och skava i tjuven, och till slut går mer och mer kardeler av för att till slut gå av helt.

I ärlighetens namn, jag skaver hellre bort lite av isoleringen på en kabel och tvinnar ihopp kardelerna med en annan kabel för att tjuva. Då går iaf inga kardeler av!

Inget slår riktiga kabelskor/skarvhylsor dock.
av LarsBd
#685903
Rådlös skrev:Här, bara att räkna. P/U=I.
P = effekt, Watt.
U = spänning, Volt.
I = ström, Ampere.

12 volt är systemspänningen. Wattalet står på lamporna. Lägg ihop alla lampor som ingår i en och samma krets. Säkringen kräver Amperetalet. Ta till ca 10% i överkant, men inte mer.

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_fc5201272427P5ff8.jpg
Det finns tabeller på hur grova kablarna skall vara till en viss Amperstyrka. Dom får alltså inte vara för klena. Då brinner dom upp.

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_7d5201273913P61ce.jpg
Personligen anser jag att säkringen ska väljas med hänsyn till vad elkabel och relä klarar för att undvika spänningsfall över säkringen. Till exempel, om man inte klarar sig med 1,5mm² kabel som vid ett visst tillfälle klarar 15A (installationen är på 17A) och därför väljer 2,5mm² och ett relä som båda tål 35A kan man också säkra av med 34A. Vid kortslutning eller överbelastning går säkringen ändå innan kabel eller relä skadas. Säkringen brinner inte heller i onödan precis då du ska till att upptäcka älgen. Själv kopplar jag extraljus utan säkring och lägger ner lite extra möda på att klammra och dra kabeln på ett säkert sätt istället.
Användarvisningsbild
av Camel
#686096
LarsBd skrev:Själv kopplar jag extraljus utan säkring/../
Nja, inte så lämpligt. Även om man är noga med installationen kan kortslutning uppstå i ett extraljus t.ex. om man råkar köra på ett rådjur. Då kan reläkontakten svetsa pga av den stora strömmen. Sen har man en tråkig situation...

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]