Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
#686012
Standard, Kinetic, Momentum, Summum och R-design är benämningen på de olika utrustningsnivåer som finns att tillgå. Momentum har mer utrustning än en Volvo med Kinetic-utrustning. I Kinetic (utöver standard utrustning) ingår: Aluminiumhjul: D2, D3, D4: Oden 7x16"med däck 205/60 R16, Bi-fuel, D4 AWD, T4, T5, D5, D5 AWD: Oden 7x16" med däck 225/55 R16, Automatisk kupéfläktfunktion vid upplåsning av bilen över 10 grader C yttertemperatur, Belysta make-upspeglar i solskydden, Eluppvärmt baksäte, Insynsskydd över lastutrymmet, Konstantfarthållare, Luftkvalitetssystem med Multifilter, Låsbara hjulbultar, Läderklädd ratt, Läderklädd växelspaksknopp, manuell, Passagerarstol juster- och vinklingsbar i höjdled med justerbart svankstöd.
I Momentum (utöver standard och kinetic) ingår: ABL – Aktiva xenonljus, Blank list runt sidorutorna, Dekor i Silk Metal runt mittkonsol, i ratt och växel­väljarknopp, High Performance audiosystem med 5" färgskärm samt integrerat Bluetooth handsfreesystem och audio streaming, Kombiinstrument med kronografinspirerade instrument­inramningar i aluminium (Watch dials), Klädsel: Vittinge läder/textil, Panelinlägg: Feather Line aluminium, Parkeringshjälp, bak, Regnsensor, Spoilerljus, dimljus fram, Vattenavvisande glas på främre sidorutor (WRG).

Kort sagt, om priset nästan är densamma, välj Momentum.

Angående motorvalet, så kan jag tala om för dig att V70:s modellprogram över de motoralternativ som finns att välja på talar för sig självt. Vill du ha en pålitlig motor som är driftsäker, stark, snål och inte minst pendlarvänlig, välj diesel! Flexifuel-varianten är törstig, opålitlig under vintern och saknar motorvärmare. Dessutom omfattas inte dem av någon fri trängselskatt längre, om du nu bor i Stockholmsområdet.
av dst02
#686015
jassa skrev:
dst02 skrev:Jessa: hm, tror de va så att du vrider på tumhjulet när bilen är avstängd tills du kommer till extravärme auto, där håller du inne resetknappen så ska den slå om till off. Tror de va så 8)

Det låter ju kanon.
Bilen jag kollar på är en Momentum vad är fördelen med den modellen i jämförelse med Kinetic,priset är ju nästan samma?

Momentum har bla xenonljus vilket jag tycker nästan är ett måste samt en del andra inredningsdetaljer å annat som gör bilen mycket trevligare.
Regnsensorn ingår i momentum också vilken också är ett måste enligt mig.
av dst02
#686017
Knight8806 skrev:Standard, Kinetic, Momentum, Summum och R-design är benämningen på de olika utrustningsnivåer som finns att tillgå. Momentum har mer utrustning än en Volvo med Kinetic-utrustning. I Kinetic (utöver standard utrustning) ingår: Aluminiumhjul: D2, D3, D4: Oden 7x16"med däck 205/60 R16, Bi-fuel, D4 AWD, T4, T5, D5, D5 AWD: Oden 7x16" med däck 225/55 R16, Automatisk kupéfläktfunktion vid upplåsning av bilen över 10 grader C yttertemperatur, Belysta make-upspeglar i solskydden, Eluppvärmt baksäte, Insynsskydd över lastutrymmet, Konstantfarthållare, Luftkvalitetssystem med Multifilter, Låsbara hjulbultar, Läderklädd ratt, Läderklädd växelspaksknopp, manuell, Passagerarstol juster- och vinklingsbar i höjdled med justerbart svankstöd.
I Momentum (utöver standard och kinetic) ingår: ABL – Aktiva xenonljus, Blank list runt sidorutorna, Dekor i Silk Metal runt mittkonsol, i ratt och växel­väljarknopp, High Performance audiosystem med 5" färgskärm samt integrerat Bluetooth handsfreesystem och audio streaming, Kombiinstrument med kronografinspirerade instrument­inramningar i aluminium (Watch dials), Klädsel: Vittinge läder/textil, Panelinlägg: Feather Line aluminium, Parkeringshjälp, bak, Regnsensor, Spoilerljus, dimljus fram, Vattenavvisande glas på främre sidorutor (WRG).

Kort sagt, om priset nästan är densamma, välj Momentum.

Angående motorvalet, så kan jag tala om för dig att V70:s modellprogram över de motoralternativ som finns att välja på talar för sig självt. Vill du ha en pålitlig motor som är driftsäker, stark, snål och inte minst pendlarvänlig, välj diesel! Flexifuel-varianten är törstig, opålitlig under vintern och saknar motorvärmare. Dessutom omfattas inte dem av någon fri trängselskatt längre, om du nu bor i Stockholmsområdet.

Ingår inte motorvärmare som standard längre till etanolnurrorna?? Låter konstigt
av jassa
#686019
Knight8806 skrev:Standard, Kinetic, Momentum, Summum och R-design är benämningen på de olika utrustningsnivåer som finns att tillgå. Momentum har mer utrustning än en Volvo med Kinetic-utrustning. I Kinetic (utöver standard utrustning) ingår: Aluminiumhjul: D2, D3, D4: Oden 7x16"med däck 205/60 R16, Bi-fuel, D4 AWD, T4, T5, D5, D5 AWD: Oden 7x16" med däck 225/55 R16, Automatisk kupéfläktfunktion vid upplåsning av bilen över 10 grader C yttertemperatur, Belysta make-upspeglar i solskydden, Eluppvärmt baksäte, Insynsskydd över lastutrymmet, Konstantfarthållare, Luftkvalitetssystem med Multifilter, Låsbara hjulbultar, Läderklädd ratt, Läderklädd växelspaksknopp, manuell, Passagerarstol juster- och vinklingsbar i höjdled med justerbart svankstöd.
I Momentum (utöver standard och kinetic) ingår: ABL – Aktiva xenonljus, Blank list runt sidorutorna, Dekor i Silk Metal runt mittkonsol, i ratt och växel­väljarknopp, High Performance audiosystem med 5" färgskärm samt integrerat Bluetooth handsfreesystem och audio streaming, Kombiinstrument med kronografinspirerade instrument­inramningar i aluminium (Watch dials), Klädsel: Vittinge läder/textil, Panelinlägg: Feather Line aluminium, Parkeringshjälp, bak, Regnsensor, Spoilerljus, dimljus fram, Vattenavvisande glas på främre sidorutor (WRG).

Kort sagt, om priset nästan är densamma, välj Momentum.

Angående motorvalet, så kan jag tala om för dig att V70:s modellprogram över de motoralternativ som finns att välja på talar för sig självt. Vill du ha en pålitlig motor som är driftsäker, stark, snål och inte minst pendlarvänlig, välj diesel! Flexifuel-varianten är törstig, opålitlig under vintern och saknar motorvärmare. Dessutom omfattas inte dem av någon fri trängselskatt längre, om du nu bor i Stockholmsområdet.
Verkligen stor skillnad!
Hur är markfrigången på de miljögodkända Drive modellen -12 uttagen slutet av -11?
av jassa
#686020
Förövrigt så måste jag berömma forumet snabba svar och inget svammel som på vissa andra forum!
Användarvisningsbild
av Knight8806
#686029
Ingår inte motorvärmare som standard längre till etanolnurrorna?? Låter konstigt
Elektrisk motorvärmare ingår i T4F (iaf. fr.o.m. MY12), men det finns inte alltid tillgång till el där bilen står parkerad. Det jag pratar om är den dieseldrivna tillsatsvärmaren.
Användarvisningsbild
av Knight8806
#686034
Ursäkta för dubbelposten!
Hur är markfrigången på de miljögodkända Drive modellen -12 uttagen slutet av -11?
Markfrigången på en Volvo V70 DRIVe (115 hk) man S/S MY12 är 131 mm och beräknas sjunka till ca. 119 mm med 2 personer.
Användarvisningsbild
av TobbeF
#686036
Har en 1,6d -11 den går kanon har inte haft några problem ännu inte så slö när man ska igång men har man för lågt varv i backar känns den lite seg annars sticker den iväg bra. Förbrukningen är nice och skatten när man ska börja betala den.
av jassa
#686038
Knight8806 skrev:Ursäkta för dubbelposten!
Hur är markfrigången på de miljögodkända Drive modellen -12 uttagen slutet av -11?
Markfrigången på en Volvo V70 DRIVe (115 hk) man S/S MY12 är 131 mm och beräknas sjunka till ca. 119 mm med 2 personer.
Siljer det bara en cm mellan modellerna Drive och tex D5?
Är det bara fjädrarna som skiljer eller är det hela fjäderbenet?Tänkte om det går att höja den med enkla medel?
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]