Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bilnörden
#685660
På min my13 är det inte ba15s det är någon special lampa. Ska kolla när jag kommer hem, sidan fungerar inte på mobilen. Tror det är en halogen lampa med någon sorts plast sockel. Men ska kolla när jag kommer hem. På osrams sida kan man kolla vilka glödlampor man ska ha till sin bil.
av qwerty
#685706
Varit ute och rivit isär bakluckans klädsel för att få ena lampan, sicket meckel det är att komma åt och byta en glödlampa den dag den pajar.

Nåväl, det är en specialare till lampa och jag tvivlar att xenonkungen har någon sockel som passar, men att göra en själv är en smal sak. Problemet är att hitta en strömkälla till ballasterna och sedan få plats med dom fysiskt.

Lampan har detta som märkning : PH16W under det står följande : B8 1 2DE

Hålet i insatsen där lampan ska sitta är koniskt, från 18,4mm ned till 17,8mm, max instickslängd på en ev xenonlampa får vara 65mm, då nuddar den glaset. Utstick inåt luckan från ev sockel man bygger själv kan man ha några centimeter rak bakåt, gott om plats på insidan just där.

Bild
Bild

Så här ser baklampan ut från andra sidan, här syns även kontakten till glödlampan.
Bild

Hur och vart ska man ta ström för att driva en ballast till ett dylikt kit?
Kanske original kablage klarar biffen?
Montera diodbrygga för att minska risken för strul med övriga elsystemet?
http://www.xenonkungen.com/se/art/backl ... -xenon.php
Vilken sockel bör man välja på kitet för att enklast kunna bygga en egen adapter? Ba15s eller 7440? vet ej vilka mått dessa har på sockeln, men 7440 verkar ju ha plastsockel vilket underlättar tillverkning av en adapter och få det stadigt, men är den för stor i diamter blir det ju struligare.
#685734
jag köpte ett h7 35w kitt till min tog ut lampan h7 sockeln är lagom stor och lampan kommer inte för långt in sen limma jag dit den med smältlim drog kabel genom orginal genömföring och satte ett relä vid säkringsdosan vb och tog matningen där ifrån och tillslaget tog jag på orginal kabel ballasterna limmade jag dit i luckan under klädseln där finns ur gröpningar och jag limmade pga slippa skrammel
#685901
precis det fanns inga backljus kitt när jag monterade och i ärlighetens namn så tycker jag 15w xenon är lite för svagt för mej
#685914
tyvärr så orkar jag inte riva ner klädslar och annat så bra kompisar är vi inte :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
#685986
qwerty skrev: /.../Hur och vart ska man ta ström för att driva en ballast till ett dylikt kit?
Kanske original kablage klarar biffen?
Montera diodbrygga för att minska risken för strul med övriga elsystemet?
På V70II MY08-MY09 styrs backljusen av ett relä (kretskortsrelä) som är inlött i CEM. Säkringen är på 7,5A och ledningen (som jag tror är 0,75 mm2) går från CEM under handskfacket ända bak till backljusen via skarvdon. Jag skulle inte utsätta detta lilla relä i CEM för xenonballasternas ström. Säkringen kan vara för liten men att öka denna är inte att rekommendera pga det klena kablaget och att strömmen även passerar strömbanor på kretskortet i CEM. Använd separat relä. Ingen lampövervakning finns till backljusen på MY08-MY09 så det är inget problem med att reläspolen drar mindre ström än lamporna. Använd diodbrygga för att släcka transienterna från reläspolen så att kontakten på det inbyggda relät i CEM inte slits ut i förtid.
Acproblem Volvo 940 -98

Kompressorm går (gick) igång för[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har

Motorbyte Volvo 240

Jag har gjort ett ""hittepå" […]

Fel centerhögtalare?

Felbyggda Volvo är inte så ovanligt , b[…]