Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Är så trött på min bil.
En S60 T5 -01.
Spjällhuset är sorgebarnet. Det är sedan några veckor rengjort o efter det har bilen gått jämnt och bra så det vill jag själv utesluta.

Problemet:
För några månader sedan regnade ute och bilen bluddrade. Efter några startförsök så startade den och sedan har den gått bra.
I dag när jag skulle ta tag i min flytt (mkt passande med en strulig bil) så hände det igen.
Ganska häftigt regn i natt och även nu. Bilen startade med bluddrig gång för att sedan dö. Efter det finns det inte mkt liv i den. Den tänder till och dör direkt.

Bilen är som sagt inte ny och kablage är självklart i det skick som sig bör på en 11år gammal Volvo.
Den står i svagt nedförslut och har minimalt med bensin i sig. Kanske 5liter kvar.
Men med fronten neråt så borde inte det vara problemet.

Så är det någon som varit ute för samma sak?
av firebird76
Min gjorde likadant. Lyckades få igång den, tankade och sen var problemet löst. Hade uppenbarligen för lite soppa i tanken.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan bli problem med för lite bensin i tanken. Det är dubbla tankar iaf på V70. Kan bli problem med ejektorverkan som skall pumpa över bensin från halvan som saknar pump till halvan som har pump. Du kan ju även ha en hel del vatten kvar i tanken. Åk med reservdunk och dra i en 20l
av Provocative
Ni hade båda rätt. Chansade med en dunk bensin o den hoppade igång så glatt.
Får sluta lita på tankmätare och färddator och tanka när det närmar sig rött.

Tack för ert engagemang :D
Användarvisningsbild
av Vojje
Att fronten lutar neråt, alltså att man står i nerförsbacke, hjälper nog inte.
Bensinen förflyttas inte med självfall utan med en pump :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Tanka när du har 1/3 tank kvar då slipper du garanterat dessa problem.
Krävs ganska rejäl disciplin för att lyckas med det, eller väldigt fasta rutiner t.ex. att man tankar fullt 1 gång/vecka
av Provocative
Mina tankrutiner är minst 60mil mellan tankningarna. Attans dyrt när man väl tankar :D
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det är ju bara att svänga in på en station och tanka. När man en gång fått stopp pga detta så kan jag säga att man är på tå.

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]