HiTek skrev:Vad jag inte kan förstå är varför folk är som ivriga höns kring detta med mjukvarorna. Vad är det ni vill? Få massa coola nya funktioner och att bilen verkligen blir helt annorlunda? Det är inte alls så det funkar... det handlar om att underhålla och åtgärda eventuella brister som kan lösas med mjukvara för olika enheter. Sen om det råkar följa med en ny funktion så är väl det lite roligt i någon timma. Vad uppdateringen gäller är ju egentligen inget av intresse, visst kanske man får svaret att det gällde AC:n, Sensus m.m. men mer ingående på det är ju inget man egentligen behöver veta, om det inte är någon direkt ny funktion som finns i t.ex. Sensus.
Eftersom dagens bilar är uppkopplade mot omvärden i form av just infotainment och att omvärlden förändras snabbare än vad den gjorde för 20 år sedan, då anser jag det är helt rätt i tiden att kontinuerligt uppdatera bilens programvara. Låt oss säga att Iphone 7 stödjer en helt ny version av blåtand och spotify än vad bilen levererades med, vore det inte tråkigt om du måste byta bil för att kuna använda din telefon med bilen som många gör (ringa, musik, etc etc etc), det bästa är ju att vid servicen få en kostnadsfri uppdatering som uppdaterar sensus så att detta fungerar. För att inte tala m navigator-mjukvara, den kan BARA bli bättre.
Sen är dagens system (sensus t.ex.) så pass komplexa att saker och ting behöver skruvas på och uppdateras/ändras. Det kan röra sig om allt från sorteringsordningen på en lista till att ett protokoll för telefoner ändras. För mig är mjukvaruuppdateringar något som ser till att hålla bilen aktuell och förlänger dess livslängd väsentligt...
Hörde förövrigt radioreklam för service 2.0 idag, där sa den vänliga rösten att "bilens mjukvara uppdateras kostnadsfritt till den senaste versionen". Går inte att misstolka om du frågar mig... gör du en 2.0 service SKA både motorparametrar och sensus uppdateras till senaste versionen, allt annat är falsk marknadsföring.
/S