Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Funderat en hel del över det här med vad man ska ha för lufttryck i däcken? Jag utgår nu från sommardäck så vintern den glömmer vi direkt. Instruktionsboken säger typ 2,2 på dom däck som bilen leverreas med och det är väl ungefär runt där som dom flesta ligger, men sen när man ändrar både bredd och profil och kanske även tumstorlek på höjden men utan att hamna utanför originalomkretsen, ja då får man hur många tips som helst.

Du ska absolut ha minst 2,8 runt om säger många och det är klart att om däcken är hårdare pumpade så rullar ju klart bilen lättare, men inverkar det positivt eller negativt på väghållningen?

Om man kör fort en varm sommardag så blir ju däcken varma och vid värme så utvidgar ju allt material något och eftersom även däcken (Gummit) också gör det och antagligen även luften i dom, så kommer värdet att vara detsamma ändå?

Har läst och testat lite att man kan justera över/understyrning lite med att ha olika tryck bak och fram också och visst kan man styra över lite men inte mycket.

Men mest funderar jag över hur mycket man ska fylla eller om man slaviskt ska följa instruktionsboken eller om det är däckens bredd och höjd som avgör.

Någon som känner för att ge en hållbar förklaring ?:-/
av osla
min frodonslärare har sagt att han testat och jämfört med lite olika lufttryck och det blev billigast med däckslitage och soppa kostnad när han hade 3 kg i däcken. jag kör själv med 3-3,5 kg
Jag har 3,2 kg i mina 245/40 R18 97Y (Pirelli P Zero). Jämt slitage ända till däckbytet.
Det enda som är korrekt är att mäta mönsterdjupet och justera trycket efter det.
Generellt gäller att ju lägre profil desto högre tryck. Däckets uppbyggnad och bilens vikt spelar
alltid in så det är olika från däck till däck och bil till bil. Har nog aldrig haft exakt samma tryck
i samma däckdim. på olika bilar.

När jag slängt på vinterdäck vid 5-8 plusgrader så har jag behövt justera 0.2-0.3 bar när
det sen blivit minusgrader. Körde på autobahn för några år sen och fick sänka med 0.3 bar
efter två timmars körning. Det är också där rekommendationerna ligger. Verkar stämma
rätt bra....
Fartdåre skrev:
Vojje skrev:Förhållandet Tryck-Temperatur (gasen i däcket) är alltid konstant i däcket.
vad??
Gay-Lussacs lag!
Förhållandet mellan gasens tryck och gasens temperatur är konstant, om volymen
hålls oförändrad. Volymen kan anses oförändrad i ett däck :-)-)
vetten skrev:Funderat en hel del över det här med vad man ska ha för lufttryck i däcken? Jag utgår nu från sommardäck så vintern den glömmer vi direkt. Instruktionsboken säger typ 2,2 på dom däck som bilen leverreas med och det är väl ungefär runt där som dom flesta ligger, men sen när man ändrar både bredd och profil och kanske även tumstorlek på höjden men utan att hamna utanför originalomkretsen, ja då får man hur många tips som helst.

Du ska absolut ha minst 2,8 runt om säger många och det är klart att om däcken är hårdare pumpade så rullar ju klart bilen lättare, men inverkar det positivt eller negativt på väghållningen?

Om man kör fort en varm sommardag så blir ju däcken varma och vid värme så utvidgar ju allt material något och eftersom även däcken (Gummit) också gör det och antagligen även luften i dom, så kommer värdet att vara detsamma ändå?

Har läst och testat lite att man kan justera över/understyrning lite med att ha olika tryck bak och fram också och visst kan man styra över lite men inte mycket.

Men mest funderar jag över hur mycket man ska fylla eller om man slaviskt ska följa instruktionsboken eller om det är däckens bredd och höjd som avgör.

Någon som känner för att ge en hållbar förklaring ?:-/
Om man frångår av biltillverkaren rekommenderade storlekar/tryck så är det några saker som styr hur mycket tryck du behöver i däcken:

Man utgår alltid från känt senario, alltså orginal storlek och tryck.*
Sedan räknar du ut skillnaden i volym i de nya hjulen jmf med orginal. Minskar volymen - öka med motsvarade % i tryck.
Sedan styr även lastindex på däcket, går du upp en klass i index kan du sänka ca 0,1bar i tryck då det nya däcket bär bättre.

* För att krångla till det lite: Orginal tryck är givetvis en kompromiss mellan olika egenskaper(lägre tryck= mer komfort, högre tryck = bättre styrrespons tex.), så det tryck man igentligen utgår ifrån kan ju variera LITE efter personliga anpassningar.

Men att hanvisa till att man bör ha si å så myket tryck för att undvika sneslitning stämmer inte längre på moderna däck då de är så pass starka att de klarar sig fint med ganska avvikande tryck. Och att rekommendera väldigt höga tryck som tyvärr är väldigt populärt, är inget som leder till några som helst positiva egenskaper hos däcket.

.

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Hej, Säljer ett använt men fint nyckels[…]