Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#685611
Ni skriver väldigt mycket om modulerna och att det är farligt med urkopplad krockkudde.
Men faktum kvarstår att krockkuddarna har bäst före datum och efter 10 år så händer det inte mycket när dom utlöses.
Borde inte kuddarna bytas ut kanske bältessträckarna med i färlängningen är det bara trams det här med AIRBAG lampan. Koppla in ett tidrelä så är saken klar dom gamla kuddarna gör inte speciellt mycket nytta i allafall. :twisted:
#685621
Välkommen till forumet!

Att kuddarna inte blir bättre med tiden kan vi nog alla vara överens om.
Men att dom skulle vara helt verkningslösa efter tio år får du allt ta å backa upp med någon form av statistik eller vetenskap. Annars blir ditt inlägg inte särskilt trovärdigt.
En källa alltså tack!
#685631
DenHelige skrev:Ni skriver väldigt mycket om modulerna och att det är farligt med urkopplad krockkudde.
Men faktum kvarstår att krockkuddarna har bäst före datum och efter 10 år så händer det inte mycket när dom utlöses.
Borde inte kuddarna bytas ut kanske bältessträckarna med i färlängningen är det bara trams det här med AIRBAG lampan. Koppla in ett tidrelä så är saken klar dom gamla kuddarna gör inte speciellt mycket nytta i allafall. :twisted:
Vad är det som händer eller inte händer efter 10 år när de utlöses, vad är det som åldras i airbagen?
av *pettson*
#685632
DenHelige skrev:Ni skriver väldigt mycket om modulerna och att det är farligt med urkopplad krockkudde.
Men faktum kvarstår att krockkuddarna har bäst före datum och efter 10 år så händer det inte mycket när dom utlöses.
Borde inte kuddarna bytas ut kanske bältessträckarna med i färlängningen är det bara trams det här med AIRBAG lampan. Koppla in ett tidrelä så är saken klar dom gamla kuddarna gör inte speciellt mycket nytta i allafall. :twisted:
Det är lite synd att du missuppfattat det. Det är nämligen inte så det är ment.
Det finns ingen säkerhetsregel som säger att saker och ting ska bytas efter 10 år och jag kan personligen garantera att det är precis samma kraft efter 10år som innan. Jag har skjutit några hundra kuddar som är nya och några hundra begagnade i varierande ålder från nåt halvår ned till dom första som sålts i vårt land.
Det som hänt är att man lagrat saker i 10år och provskjutit utan anmärkning. Man har även tagit ifrån bilar som krockats utan utlöst kudde (t.ex bilar krockade bakifrån) För att utföra skjutning. Man har inte funnit några problem med detta. Därför ska inte kuddarna behöva bytas ut.
Man har därefter gått ut med begäran om en KONTROLL efter 10år. Kontrollen består i att man kontrollerar kablage och felkoder. Samt att man på en del märken tar bort kudden och utför mätning direkt på kudden med speciell utrustning. Bilar som kontrollerats får en etikett och sen är allt avslutat inför nästkommande 10år.
Det finns INGEN som kan garantera din kudde dagen efter det att bilen tillverkades. INGEN kan garantera att kudden gör sitt jobb förräns den dagen den helt enkelt blivit testad i skarpt läge.
Det är ingen skillnad på det om bilen är 1 dag gammal eller 20år.
Det vi ska vara oroade över i våra kuddar är något som heter natriumlut. Det används som konserverings och glidmedel. När en kudde löser ut så blir det en rök, men på dom äldre också ett vitt damm.
Det vita dammet är natriumlutet som gärna hamnar i andningsvägar och ögon. Det är naturligtvis inte livsfarligt men det svider ordentligt i ögonen och i halsen. Det kan på sikt ge frätskador.
Se till så att du får ögonen och andningsvägarna sköljda efter närkontakt med en airbag för säkerhets skull. Det här vet räddningspersonal om så det ska inte vara ett problem.
Det som hänt med tiden förutom att man inte använder produkten längre är att kuddarnas laddning har minskats, men med mera gasutveckling. Så medans kuddarna fått en mindre laddning har dom alltså blivit kraftigare. En kudde har samma sprängkraft som en handgranat ungefär. Rätt använd är den liksom granaten ofarlig. Fel använd är den liksom granaten ett problem.

På senare tid har tvåstegskuddar införts och ny drivladdning har införts. Istället för att ha pyroladdning i kuddarna är det idag komprimerad gas.
Det sitter då två gasampuller vilket gör att kudden går att fyra av rejält hårt, eller mjukt två ggr, styrodonet beräknar vilken som krävs och använder det steget. En kudde måste alltså inte vara ofarlig idag för att den skjutit ena steget.
Anledningen till dom två stegen är att idag är det inte en ensam kudde ihop med bältet som ska göra jobbet. Idag tas mera krockkraft upp av yttre deformationszoner för mjuk uppbromsning, samt att dom flesta har en hel serie med olika arrangemang som ska samarbeta. Då behöver kudden kunna skjutas med olika hastigheter och olika tryck.

Känner du att du behöver mera fakta om ämnet så bör du besöka ditt lokala bibliotek samt din lokala fordonsutbildning för att hitta rätt litteratur. Passera även en trevlig verkstad på vägen och be att få ta del av den säkerhetsinformation som dom får ut av olika märken. Läs igenom och begrunda. Återkom om du har några frågor.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]