Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

En bekant (30 års åldern) ska köpa bil och har kontrollerat en hel del försäkringsbolag men priset han får är generellt ganska högt (5000-6000 kr) för en Volvo V70. Hans far som är 30 år äldre får en premie på nästan helften för sammma bil?

Vad jag förstår så tjänar man inte längre in bonus poäng beoroende på hur länge man har haft bilar försäkrade? så frågan är vad som avgör den stora skillnaden?
Samlar du alla försäkringar hos ett bolag så kan man få ganska bra rabatter. Jag flyttade
allt till Trygg Hansa och fick ner kostnaderna med 20%. Innan dess hade jag ändå rabatt
genom facket och "special" märkesförsäkringar som skulle ge bra priser....
Blev nyligen erbjuden en avställningsförsäkring inklusive allt lull lull för 12kr månad.

Sen hjälper det att fylla 40 också... Bilförsäkringen blev ca. 10% billigare bara där.Gäller dock inte
förrän nästa period...
-Kolla med ALLA försäkringsbolag. Inte bara de bolag där man "alltid" har haft sina försäkringar.
-Bli gammal
-Köp en "trist" bil

Ungefär så får man lägre premie :wink:
Det varierar mellan bolag, finns ingen standard. Normalt får du rabatt för antalet körkortsår samt att du varit utan olycka sista åren.
snowman skrev:Tack för alla tipps!

Det finns alltså ingen rabatt som är knuten till att man ex haft bilförsäkring i 30 år eller liknande?
Hos Trygg Hansa har jag åtta skadefria år på papperet. Har dock aldrig råkat ut för någon skada...
Frågade varför eftersom maximalt är nio år och då sa dom att det var kopplat till bonusklassen.
När det nionde året inträffar är oklart... Kanske 45 år och ingen skada...?
Jag "bytte" f-bolag långt innan min period gick ut sen när det var dax nya skulle inträda så var det gammla bolaget billigare på årsbasis. Jag ringde nya f-bolaget och sa de kan riva kontraktet. Helt plöttsligt fick jag noll självrisk på viltskador och han sänkte premien med 400:- rakt av så visst finns det marginaler om man börjar jämföra!
Jag har provat Insplanet vid ett par tillfällen för snabb prisjämförelse. De har mäklaravtal med de flesta försäkringsbolagen. Var dock medveten om att deras mäklare/säljare kommer kontakta dig då du behöver lämna telefonnummer för att få full tillgång till tjänsten.

Har en V60 D3 med motorkod D4204T9. Det står[…]

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]