Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan allihop,

Jag är så slutligen sålt min gamla SAAB Aero 2000, och är nu nybliven Volvoägare sedan jag gick och köpte mig en XC70 2001:a.

Är SUPER-nöjd med Volvon såhär långt. och som bonus så blev den LPG konverterad i April så att den nu kan gå på LPG och Bensin. (Jag bor och jobbar i Tyskland sedan 25 år, så ni får ursäkta om jag stavar som ett paket ägg) :)

Min fråga är om det är någon som vet vad man ska hålla koll på om man kör på LPG i stället för bensin? Hörde något om ventiler/ventilsäten...men förstod inte riktig vad dom menade....

Tackar på förhand för alla tips och förslag.
Tackar för förslaget. :D

Till saken hör ju att ute i Europa så finns det knappt Gasol tankställen, det är övervägande LPG. men jag ska vara försiktig, ungefär på samma sätt som att jag inte tankar diesel i min Bensin bil.

:wink:
Nja, inte riktigt...du kommer ha väldigt svårt att hitta några Gasol tankställen ute i Europa, men det kryllar av LPG autogas tankställen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lpg_autogas
Andreas2012 skrev:Nja, inte riktigt...du kommer ha väldigt svårt att hitta några Gasol tankställen ute i Europa, men det kryllar av LPG autogas tankställen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lpg_autogas
LPG och gasol är olika namn på samma sak, propan/butan i flytande form (20 bar).
Fordonsgasen vi har i Sverige består främst av metangas (230 bar).

http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga ... AQMotorgas
Gasol är ett svenskt handelsnamn. I Finland används ordet "kosan" på samma vis. Eller flytgas. LPG är det riktiga, internationella namnet.

"Flytgas" och "motorgas" säljs dock separat när man köper det på flaska. Vet inte om själva innehållet skiljer eller om det bara är flaskan, men motorgas är ivf sånt som används i typ gaffeltruckar och andra gasdrivna maskiner. Någon infrastruktur för LPG-bilar har vi inte, tyvärr.

Och man ska ge fan i att fultanka sin LPG-bil med fordonsgas. Det var nån polack(?) som gjorde det i stockholm(?) med hemgjord adapter och varken bilen eller macken fanns kvar efteråt.
På den tiden det begav sig körde jag Volvo 240 på LPG/gasol.
Finessen: Ingen sotbildning vid förbränningen/ren olja. Rena förbränningsrum.
Nackdelar: lägre effekt pga högre volymitet, turbo behövs.
Att se upp med, på den tiden, "Olje-rester" i förångaren, från "dålig gasol"
P-O
Har en nätbekant som kört Seat Ibiza på LPG sedan den var ny för 7-8 år sen. En helt vanlig småbil med 1.4 16v fyrpip. Han påstår att den inte tappar någon nämnvärd effekt på LPG jämfört med bensin.
Efter att ha läst mer on LPG så vet jag nu att man kan räkna med en effekt förlust på ungefär 4-5%, så jag tror det beror på hur man kör om man märker av den effekt förlusten, men 5% är tackolov inte hela världen om man har 200hk. :)

Vad jag är orolig för är att motorn eller ventiler kan skadas eftersom bilen är byggd för att köras på bensin, och inte på gas.

Och appropå hemmagjord adapter, om man åker in på TUV (tyska bilprovningen) och inte har dokumentation som styrker att LPG konverteringen är gjort av auktoriserad verkstad, så ringer dom polisen, eftersom du kan ställa till rätt mycket skada om ditt hembygge flyger i luften.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]