Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Krakus skrev:Jag skulle vilja veta vilka bilar (märken) klarar 40-50000 mil?
När jag körde taxi så hade firman tre st 3 år gamla Ford Galaxy aut TDI som gått över 50000 mil allihopa. Däromkring började automatlådan krångla på alla.
av mattish
hollan skrev: jag brukar kolla vad taxi kör med för det måste ju vara en anedning att dom inte kör kia och liknande
Vad tror du det rullar för taxibilar i asien? Säkert lika många Kia, hyundaier osv. som vi är invånare i Sverige..
av dissonans
Ni som hyllar Kias garantier, är ni medvetna om hur mycket deras märkesverkstäder tar för att serva bilarna? Det är helt horribla priser de tar även för de enklaste servicear. Service utanför Kia = no more 7 års garanti..
De tar igen pengarna de tvingas lägga på garantiärenden :)
av Krakus
dissonans skrev:Ni som hyllar Kias garantier, är ni medvetna om hur mycket deras märkesverkstäder tar för att serva bilarna? Det är helt horribla priser de tar även för de enklaste servicear. Service utanför Kia = no more 7 års garanti..
Hur mycket tar de då? Vill gärna veta.
Som exempel. Liten service pp min MB E. BE 2600:-!
Användarvisningsbild
av MartinS
Krakus skrev:
dissonans skrev:Ni som hyllar Kias garantier, är ni medvetna om hur mycket deras märkesverkstäder tar för att serva bilarna? Det är helt horribla priser de tar även för de enklaste servicear. Service utanför Kia = no more 7 års garanti..
Jag googlade mig till följande prisförslag som en Kiaägare fått från Auktoriserad verkstad.

3800´:- första servicen, 5900:- andra, 3800:- tredje, 5900:- fjärde, 7900:- femte, 3800:- sjätte och 5900:- för sjunde!!!

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
Krakus skrev:Hmm. Det var inte lite ... :oops:
Fast man behöver inte lägga ngt på rep. så man sparar lite där 8)
av dissonans
Att man inte behöver betala reparationer är väl dock en sanning med modifikation?

Garantiernas omfattning

Nybilsgaranti: 7 år/15000 mil eller 3 år med obegränsad körsträcka
Lackgaranti: 5 år/15000 mil
Rostskyddsgaranti: 12 år: cee´d • Sorento • Soul • Sportage/SL • Venga.
10 år: Sportage/ KM
7 år/15000 mil eller det som först inträffar:
Carens • Carnival • Magnetis • Picanto • Rio-

Fabriksmonterad radio/ljudanläggning/navigation/DVD-spelare/Bildskärm: 3 år

Fabriksmonterat Batteri. 2 år/ 15000 mil. (Garantin gäller dock inte om batteriet sulfaterat p g a bristfällig underhållsladdning)
Vagnskadegarnati: 3 år
Vägassistans 3 år med obegränsad körsträcka.

Delar som inte omfattas av garanti:
Delar som byts p g a normalt slitage såsom
(Tändstift,drivremmar, bromsbelägg, torkarblad, kopplingslameller och glödlampor)
Användarvisningsbild
av Vojje
Modifikation betyder att man ändrar på något. I detta fall sanningen. Då blir det en lögn, eller i bästa fall en halvsanning.
Att Kia inte behöver repareras är alltså sant. Till 50%. Vilket nog är sant till 100%, för jag skulle nog aldrig våga köpa ngn :roll:
av Droopy
MartinS skrev:
Krakus skrev:
Jag googlade mig till följande prisförslag som en Kiaägare fått från Auktoriserad verkstad.

3800´:- första servicen, 5900:- andra, 3800:- tredje, 5900:- fjärde, 7900:- femte, 3800:- sjätte och 5900:- för sjunde!!!

/Martin
Har själv ägt en Kia diesel och som du säger så är deras servicar rätt så dyra för medelåkaren ( 1500mil/år ) dok så är servicekostnaderna på deras bensinmodeller "billiga" och deras 7åriga garanti är inte helt odiskutabel och de kollar allt extremt noga vid garantiåtaganden.

Dessutom gäller inte 7år på hela bilen, AC + batt hade de 3år på, lack 5år, radio 2år osv osv, kommer inte ihåg allt i detalj men lusläste man villkoren förstod man att en hel del saker ramlade bort allt eftersom.

Själv så hade jag bytt ut orginalhögtalarna i min och sedan lämnade jag in de för att fixa radion som muppade sig i tid och otid, ÅF var snabb att påpeka och skriva in i papperen att högtalarna inte var orginal, nu löste sig mina problem med en mjukvaruuppdatering, men ÅF påpekade att Kia är rätt så hårda vid garantiåtaganden om man modifierat bilen.

Självklart har det ju såklart ingen betydelse vad det sitter för högtalare ( i princip ) om nu radion tex skulle ge upp men när det gäller en Kia kan det som sagt ställa till problem.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]