Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
apersson850 skrev:Min lägger i femman vid 53 km/h och sexan vid 70 km/h. Rätt rimligt, tycker jag. De flesta omkörningar gör den utan att växla ner alls. Där den faktiskt växlar ner är vid sådana omkörningar som jag nog egentligen inte borde gjort.

Din beskrivning låter som min bär sig åt när jag kör i läge S istället för läge D, men det gör jag inte ofta.
Min vägrar lägga i 4an om jag inte kör över 53km/h. Riktigt irriterande faktiskt att behöva tvinga i 4an.. Gör jag det ligger den kvar på 4an även om jag kör i 50km/h..
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har XC70. De är lite lägre växlade, förmodligen för att få bättre hanterbarhet när man ska igång med släp framåt eller bakåt, en situation som en XC70 ofta kan förväntas hamna i.
av jpennerb
Kryss70 skrev:Kan intyga att det fan ta mig skitjobbigt med det där. Vet inte hur många gånger jag flyger iväg från stillastående eller dubbelnedväxlad vid (planerad) lugn omkörning i landsvägsfart :roll:
Körskolans gamla "tänk att du har ett ägg på pedalen" har aldrig varit så beskrivande som nu.
Volvo känns extra finkänslig vad det gäller gaspedalhantering, och då kör jag ofta andra automat med både obefintliga till dubbla hk i jämförelse.

Svär på att folk vid rödljusen tänker "men shit ha brottom då! :shock:"

Det mest störiga i mitt fall är dock att lådan inte går upp på 5/6:an i den omfattning som faktiskt är befogat = svindålig kör(erg)ekonomi
Om din info stämmer med att du kör en 3.2 så kan det vara en anledning då det finns mindre vrid och effekt på lägre varvtal jämfört med D5 och 2.5FT som har effektopparna längre ner i registret. Men å andra sidan så varvar man 3.2an så får man mycket tillbaka 8) något som min motor verkligen inte gör :cry: över 5000 så slutar allt roliga...

Min 2.5FT lägger i vxl 6 runt 80-90km/h men då är varvet bara 1600-1700 så ganska lågt för en ottomotor...
av svedan
Kick down är en gammal term. Tidigare kände en mekanisk kontakt av när pedalen gick i botten och lådan växlade ner ( oftast 2 eller 3 växlar på den tiden). Därav namnet, sparka ner, numera nerväxling!
En bil från 80-talet kände av tryckskillnaden mellan primär och sekundärsidan vid fullgas och växlade ner (lite elektronikhjälp fanns även då) samt stängde av AC:n (magnetkopplingen på kompressorn)för att ge mesta effekten.
Idag sköter elektroniken och känner av hastighet, varvtal etc samt gaspedalens läge. Och bilen lär sig hur du kör (addaptiva lådor). Den ger hela tiden optimal växel, så när den växlar ner, så får du mesta effekten vid varje tidpunkt vid fullgas. När man gasar bara lite för mycket och den växlar ner, är även bränsleförbrukningen en faktor. Normalt är det mest ekonomiskt att köra på hög växel, men vid ett visst varvtal kontra gasläge kan förbrukningen gå ner vid lägre växel.
Som skrevs, ger ”sportläge” tidigare växlingar/högre varvtal. Då är det effekt man är ute efter på kortare tid.
Fast det är lite träning som några är inne på. Hustrun kör långsammare än jag, men vid fartökning gasar hon kraftigare under kort tid och varvar alltid upp motorn. Oavsett vad jag säger till henne (men det känner nog flera igen??)

8)
av dst02
svedan skrev:Kick down är en gammal term. Tidigare kände en mekanisk kontakt av när pedalen gick i botten och lådan växlade ner ( oftast 2 eller 3 växlar på den tiden). Därav namnet, sparka ner, numera nerväxling!
En bil från 80-talet kände av tryckskillnaden mellan primär och sekundärsidan vid fullgas och växlade ner (lite elektronikhjälp fanns även då) samt stängde av AC:n (magnetkopplingen på kompressorn)för att ge mesta effekten.
Idag sköter elektroniken och känner av hastighet, varvtal etc samt gaspedalens läge. Och bilen lär sig hur du kör (addaptiva lådor). Den ger hela tiden optimal växel, så när den växlar ner, så får du mesta effekten vid varje tidpunkt vid fullgas. När man gasar bara lite för mycket och den växlar ner, är även bränsleförbrukningen en faktor. Normalt är det mest ekonomiskt att köra på hög växel, men vid ett visst varvtal kontra gasläge kan förbrukningen gå ner vid lägre växel.
Som skrevs, ger ”sportläge” tidigare växlingar/högre varvtal. Då är det effekt man är ute efter på kortare tid.
Fast det är lite träning som några är inne på. Hustrun kör långsammare än jag, men vid fartökning gasar hon kraftigare under kort tid och varvar alltid upp motorn. Oavsett vad jag säger till henne (men det känner nog flera igen??)

8)
hehe, dom e svåra å lära, men värst är det med manuell låda :D
av dst02
Hur föresten gör ni när ni lägger i driven? Håller ni bromsen nere mellan N och D? N o R? Jag håller alltid ner ner bromsen men enligt instrboken skade inte behövas?!?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror på hur länge den legat i N, exempelvis. Jag brukar lägga över från D till N om jag står still vid rödljus, för jag har ju ingen start/stoppautomatik. Oftast håller man foten på bromsen då i alla fall, för att bli kvar där man är, men om jag inte gör det har jag konstaterat att om den bara legat i N en kort stund kan jag gå direkt till D, utan att trampa på bromsen, men har jag stått lite längre går det inte utan att bromsa.
av dst02
Hm ok, Jag har aldrig vågat prova på bilen.
E de bara markant stopp i spaken om man inte håller på bromsen om man väntat för länge? Kanske inte samma på Saab men principen borde va densamma
av Kryss70
dst02 skrev:Hur föresten gör ni när ni lägger i driven? Håller ni bromsen nere mellan N och D? N o R? Jag håller alltid ner ner bromsen men enligt instrboken skade inte behövas?!?
Flyttar aldrig spaken mellan R N D utan att bilen står helt stilla. Enstaka gånger har jag väl daskat i D då bilen som mest rullar självmant på plan mark, och den rullningen är ju likställd med att bli omkörd av närmaste snigel.
Känns helt enkelt bäst så.

Vad det gäller lådans växelval ska jag kolla hur den beter sig (när ett fungerande batteri är på plats), men ett flertal gånger har jag fått tvinga i 5 & 6 redan vid landsvägsfarter, först när man närmar sig motorvägshastighet som lådan hänger med. Känns liksom inte helt ok ändå trots ev. lägre utväxling :???:
Senast redigerad av 1 Kryss70, redigerad totalt 0 gånger.
av dst02
Kryss70 skrev:
dst02 skrev:Hur föresten gör ni när ni lägger i driven? Håller ni bromsen nere mellan N och D? N o R? Jag håller alltid ner ner bromsen men enligt instrboken skade inte behövas?!?
Flyttar aldrig spaken mellan R N D utan att bilen står helt stilla. Enstaka gånger har jag väl daskat i D då bilen som mest rullar självmant på plan mark, och den rullningen är ju likställd med att bli omkörd av närmaste snigel.
Känns helt enkelt bäst så.

Vad det gäller lådans växelval ska jag kolla hur den beter sig (när ett fungerande batteri är på plats), men ett flertal gånger har jag fått tvinga i 5 & 6 redan vid landsvägsfarter. Känns liksom inte helt ok ändå trots ev. lägre utväxling :???:
Ok, de är allså inte skadligt att låta bli bromsen allså, borde inte bilen driva iväg så fort man fått i D då? Kanske inte bäst å prova de vid rödljuset med någon framför :)
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]