Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriksén
Det är inte Volvos eller andra tillverkares fel att bilarna inte drar vad som står på pappret, det är fel på testet där siffrorna tas fram.
Testet är ej kopplat till verkligheten.
Om man vill köra så nära de uppgivna siffrorna sår man inte ha på någon strömförbrukare, ex stereo, AC, City Safe plus att när du accelererar till 50 ska det ta 18 sekunder.
Ett exempel på Porsche 918 bensin-V8 på 500 hästar och två elmotorer. Totalt ger det en effekt på drygt 770 hästkrafter – samtidigt som förbrukningen hamnar på omkring 3 l/100 km.

På senare år utnyttjar biltillverkarna testcykeln för att komma under miljögränser.
Jag vet ingen ny bil som är i närheten av sin uppgivna förbrukning.
Användarvisningsbild
av Avuriel
JensR skrev:
Avuriel skrev:
JensR skrev: Det är 45% mer i förbrukning än vad Volvo anger, det är lite väl mycket tycker du inte det?
45% ??
4,9 / 3,6 = 1,36111
Ser mer ut som 36,1%

Men jo det är en hel del faktiskt. Dock så kommer ju alltid biltillverkarna att lysa med extremt fina siffror. Det går i teorin att uppnå, men i verkligheten är det extremt svårt då minsta lilla kan påverka (oberoende vilken typ av trafik). slitage på däck, däcktryck, storlek på fälgar, däcktyp, med/mot-vind, vatten på väg, grusigt på väg, osv...

Jag får tillägga att jag har ett tillval fälgar (205/50R17)
Ja du har rätt jag vände på siffrorna i divisionen. Nå, 36% mer än vad de säger, däcktryck? Bilen är ju ny!, iof storlek på fälgar men inte 36%, men du hade ju kört lugnt och inte på grusväg? Nä man kan ju skriva vad man vill i förbrukning och kunderna säga "jaja men det är oki" Det är det inte alls. Jag vet att det inte blir exakt vad de säger, men det här är för mycket
Om jag inte minns fel så nämnde jag att det var en salig blandning av all typ av trafik jag kört, om även sparsam körning för det mesta. Det inkluderar stad, landsväg, köande, motorväg, grusväg, tomgång vid ett par tillfällen, osv...
I det stora hela efter min ''nu blivande'' 195 mil, så är det nog en ganska bra blandning. Alltså Blandad körning.
Lägg då till att jag använt P-värmare flertalet gånger, startat kall flertalet gånger, alltid AC och musik på, osv...

Verkligheten kallar jag det för. Där är 4,9l/100km (Reell förbrukning) ganska imponerande för en bil på 1,5 ton. Enligt mig.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev: Om jag inte minns fel så nämnde jag att det var en salig blandning av all typ av trafik jag kört, om även sparsam körning för det mesta. Det inkluderar stad, landsväg, köande, motorväg, grusväg, tomgång vid ett par tillfällen, osv...
I det stora hela efter min ''nu blivande'' 195 mil, så är det nog en ganska bra blandning. Alltså Blandad körning.
Lägg då till att jag använt P-värmare flertalet gånger, startat kall flertalet gånger, alltid AC och musik på, osv...

Verkligheten kallar jag det för. Där är 4,9l/100km (Reell förbrukning) ganska imponerande för en bil på 1,5 ton. Enligt mig.
Avuriel, hur gör du? Jag kör snålt men inte tråkigt, nyttjar utrustning på samma sätt som du, kör väldigt blandat men ändå landar jag på en förbrukning på 5,55l/100km. Kan verkligen det faktum att jag har 18" däck göra sån skillnad? ?:-/

Tilläggas bör att om jag tittar på vad färddatorn säger så rullar jag på jämna 0,49 i snitt, men det som faktiskt förbrukas är 0,55..
Användarvisningsbild
av Avuriel
Mawa71 skrev:
Avuriel skrev: Om jag inte minns fel så nämnde jag att det var en salig blandning av all typ av trafik jag kört, om även sparsam körning för det mesta. Det inkluderar stad, landsväg, köande, motorväg, grusväg, tomgång vid ett par tillfällen, osv...

Avuriel, hur gör du? Jag kör snålt men inte tråkigt, nyttjar utrustning på samma sätt som du, kör väldigt blandat men ändå landar jag på en förbrukning på 5,55l/100km. Kan verkligen det faktum att jag har 18" däck göra sån skillnad? ?:-/

Tilläggas bör att om jag tittar på vad färddatorn säger så rullar jag på jämna 0,49 i snitt, men det som faktiskt förbrukas är 0,55..
Jag vet inte om den skillnaden i fälgar är det som gör det, men jag kör på farthållare när jag kan. Tar det lugnt och kör med en ''jämn rytm'' altså inte lus sakta i acceleration men jag håller ett jämnt tempo hela tiden. Planerar min körning på ett sådant vis att jag väldigt sällan behöver stanna helt. etc...
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev:
Mawa71 skrev:

Jag vet inte om den skillnaden i fälgar är det som gör det, men jag kör på farthållare när jag kan. Tar det lugnt och kör med en ''jämn rytm'' altså inte lus sakta i acceleration men jag håller ett jämnt tempo hela tiden. Planerar min körning på ett sådant vis att jag väldigt sällan behöver stanna helt. etc...
Precis som jag försöker göra alltså. Och du räknar ut förbrukningen själv, dina värden är inte de som färddatorn visar?
Nu snackar vi iofs om en skillnad på 0,06l/mil men ändå...
Användarvisningsbild
av Avuriel
Mawa71 skrev: Precis som jag försöker göra alltså. Och du räknar ut förbrukningen själv, dina värden är inte de som färddatorn visar?
Jag har tagit den siffran som finns inne på ''Färdstatistik''
Av min erfarenhet så har alla tidigare bilar jag kört varit väldigt exakt på det, har inte haft anledning att misstro till att Volvo försöker luras...
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev:
Mawa71 skrev: Precis som jag försöker göra alltså. Och du räknar ut förbrukningen själv, dina värden är inte de som färddatorn visar?
Av min erfarenhet så har alla tidigare bilar jag kört varit väldigt exakt på det, har inte haft anledning att misstro till att Volvo försöker luras...
Aha... Ska kolla det imorgon :)
Tankade idag för 3:e gången. 43,63liter och 785,8 körda kilometer, dvs en förbrukning på 0,55l/mil.
Totalt har det gått åt 125,94 liter på 2267,6 körda kilometer. En total faktisk förbrukning på 0,555l/mil. Ska som sagt kolla "Färdstatistik" imorgon så får vi se om min Volvo talat sanning eller inte....
av Soleus
Volvobil i Göteborg skall under en månad fram till den 29/10 köra ett erbjudande för Volvoanställda där man kan hyra V40 i ett dygn för 349 kr.

Var ledig idag och kl 07.30 imorse fick jag nycklarna till bilen, en Biarritz Blå V40 D2 Momentum med kombiinstrument, High Performance 7", utfällbart armstöd mittkonsol och 16 tums fälgar.

Hann inte med att köra så långt som jag hade planerat men fick kört ca 25 mil ändå.
Det räckte för att få en någorlunda uppfattning om funktioner, komfort, förbrukning och prestanda.

Körde största delen på vägar med hastighet 90 och lägre, enbart lite motorvägar i början och slutet.
Lyckades får ned förbrukningen till 3.9 L/100km enligt färddatorn(färdstatistik), om den nu är att lita på. Kunde kanske fått ned förbrukningen ännu mer om jag totalfokuserat på "fis-körningen" :)

I övrigt saknade jag Driver-support paketet lite och en större motor, typ D3 som jag kört en kortare sträcka tidigare samt större fälgar.
Det utfällbara armstödet i mittkonsollen kan varmt rekommenderas till de som kör manuell låda, mycket skönare ergonomi, om man bryr sej om sådant...

Kommer bli jobbigt att lämna tillbaka nycklarna imorgon, men skönt att ha fått kört lite då jag får vänta hela 3 mån innan jag kan byta nuvarande leasingbil plus leveranstid.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Mawa71 skrev:
Avuriel skrev:
Aha... Ska kolla det imorgon :)
Tankade idag för 3:e gången. 43,63liter och 785,8 körda kilometer, dvs en förbrukning på 0,55l/mil.
Totalt har det gått åt 125,94 liter på 2267,6 körda kilometer. En total faktisk förbrukning på 0,555l/mil. Ska som sagt kolla "Färdstatistik" imorgon så får vi se om min Volvo talat sanning eller inte....
Färdstatistiken i min V40 säger också 0,49l/mil men den faktiska förbrukningen (antal liter soppa/antal mil) ger 0,555l/mil
Användarvisningsbild
av Avuriel
Mawa71 skrev: Färdstatistiken i min V40 säger också 0,49l/mil men den faktiska förbrukningen (antal liter soppa/antal mil) ger 0,555l/mil
Vad skumt! Så ska det ju inte vara... Får ta och göra en koll jag med nästa gång.
Men som sagt, det är ju nästan 2 liter/100km mer än vad volvo säger. Eller 1,75 för oss som har större fälgar.
Under 5 måste ju iaf inte vara mycket begärt tycker jag.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 29

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]