Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halvmas skrev:Det känns inte rimligt att Continentaldäcken skulle utgöra nästan 9% påslag. Ett par % kan det nog skilja men inte mer. Hade du däremot haft lågbudgetdäck eller fetare dimesioner jämfört mot tidigare så hade det varit en annan sak. Jag tror det snarare har att göra med att motorn inte "släppt" då det är en diesel vi pratar om. Själv märke jag av en förbättring någonstans runt 1500-2000 mil på min.

Det där med förbättring av bränsleförbrukningen är tydligen bara en placebo-effekt enligt många på forumet här... :roll:
(inte enl. mig..)
mattish skrev:
Halvmas skrev:Det känns inte rimligt att Continentaldäcken skulle utgöra nästan 9% påslag. Ett par % kan det nog skilja men inte mer. Hade du däremot haft lågbudgetdäck eller fetare dimesioner jämfört mot tidigare så hade det varit en annan sak. Jag tror det snarare har att göra med att motorn inte "släppt" då det är en diesel vi pratar om. Själv märke jag av en förbättring någonstans runt 1500-2000 mil på min.

Det där med förbättring av bränsleförbrukningen är tydligen bara en placebo-effekt enligt många på forumet här... :roll:
(inte enl. mig..)
Det är ju skitbra. Om man stenhårt tror att förbrukningen minskar så gör den det också och det är dessutom mätbart :mrgreen:
Tog upp detta med en polare som har Taxi-åkeri med flera bilar i, och under dom 15 år som han haft firman har det enda som påverkat förbrukningen varit körsätt eller att något varit fel på bilen..
Ingen av alla bilar dom haft har dragit mindre efter x antal mil..

Tänk vad en del gammal kunskap är seglivad och svår att "döda" trots att det inte förhåller sig så längre...
Hur fungerar det då när bilen mellan servicar börjar gå snålare? Samma förare, samma körsätt och samma typ utav körning under hela tiden. Någon nämnde att däcken blir slitna javisst, men då borde ju förbrukningen öka igen när man byter till vinterhjul alt. nya sommarhjul.
Att man lär sig känna sin bil efter 2000 mil. Synd om dom som det måste ta så lång tid för..
Har aldrig upplevt att bilen gått snålare och snålare, och de som jag pratat med som hävdar det har inte kunnat visa upp några siffror utan det är mer "en känsla" från deras sida så att säga..

Kan ju vara ett antal sammanhängande faktorer som gör det, tex:
- Man lär sig köra sin bil på en snålare sätt.
- Man är inte lika "sugen" på sin bil efter ett par tusen mil och på grund av det kanske man lugnar ner sig lite-
I det fallet skulle min gissning vara att det har fått leva kvar i böckerna sen gammalt.

Ungefär som när man köper en mobiltelefon och säljaren säger att det kan ta upp emot 6-7 laddningar innan batteriet har full effekt, är det så längre? nä.
Från Skoda Octavias manual. My 12.

"Motorn ska köras in under de första 1 500 km.
Upp till 1 000 kilometer
› Kör inte fortare än 3/4 av topphastigheten för ilagd växel, dvs. upp till 3/4 av
högsta tillåtna varvtalet.
› Ge inte fullgas.
› Undvik höga motorvarvtal.
› Kör inte med släp.
Från 1 000 till 1 500 kilometer
› Höj belastningen på motorn gradvis till högsta hastigheten på respektive växel,
dvs. högsta tillåtna varvtal.
Under de första drifttimmarna har motorn en högre inre friktion än senare, när
alla rörliga delar nött in sig mot varandra. Körsättet under de första ca. 1 500 km
bestämmer resultatet av inkörningsförloppet.
Även efter inkörningstiden ska man inte onödigtvis köra med höga motorvarvtal.
Maximalt tillåtet motorvarvtal markeras av början på det röda skalområdet på
varvräknaren. På fordon med manuell växellåda skall allra senast nästa högre
växel läggas i vid det röda området. Osedvanligt höga motorvarvtal vid acceleration
(gasgivning) begränsas automatiskt, men motorn är inte skyddad mot höga
motorvarvtal, som orsakas av felaktig nerväxling, vilket kan leda till en plötslig
höjning av motorvarvtalet över det högsta tillåtna varvtalet och därmed medföra
skador på motorn.
För bilar med manuell växellåda gäller å andra sidan också: Kör inte med för lågt
varvtal. Växla ner när motorn inte längre går jämnt. Följ växlingsrekommendationen"

Bara ett exempel...
Svaret jag får av en kollega som förut jobbade med motorutveckling på både SAAB och Volvo är att moderna motorer har såpass hög tillverkningskvalitet och byggda med såna toleranser och sådan finnish att det inte längre finns något som "slits bort" inom några hundra mil som förr i tiden.
Motorerna körs dessutom innan dom lämnar fabriken, så händer det något så händer det där.

Man kan ju fråga sig varför inget extra oljebyta görs efter några hundra mil som det gjordes förr.

I instruktionsboken till min Samsung galaxy S3 står inte en enda rad om att batteriet måste laddas x antal gånger innan det funkar som det ska, ej heller står det något om att det måste laddas ur helt ibland..
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 130

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]