- tor 27 sep 2012, 06:53
Som vanligt tas ju information emot utan eftertanke eller självkritik. Min åsikt var inte ment att slå under bältet. Min åsikt står jag för utan att försöka glänsa eller stampa på folk. Ibland är fakta obekvämt bara.
BB brukar inte tala i gåtor och BB brukar inte heller befinna sej i sitsen där han berättar något i klartext heller. Han svävar mest på målet och avslutar med en bra kläm som är 20år gammal. Ett enkelt sätt att höra sånt är att lyssna på radio dom gånger han ska svara på frågor. Det är ytterst få ggr som dom svaren varit specifika vill jag väl påstå. Det är mer än ytterst få ggr som frågeställaren får ett specifikt svar.
Fakta är att endast k jetronics spridartyp har något att vinna på en sån tillsats vi pratar om. Den tiden då uttalandet gavs var också den tid då dom var aktuella. Det är inte mitt fel att information antingen snotts ur ett gammalt sammanhang eller återanvänts av en författare i ett nytt.
Fakta kvarstår om hur produkten jobbar och hur behovet ser ut för en spridare av idag.
Dagens spridare har inga problem med sina sätens insida, med dagens menar jag sådär från Jetronics uttåg, när spridarna konsekvent blev elektriska.
Smutsen i en elektrisk spridare återfinns på två ställen. Det ena är i periferin av sätets ytterkant. Det andra är i spridarfiltret. För att bli av med smutsen så finns bara en sak att göra: Ta loss spridaren, dra ur filtret som sitter i inloppet på spridaren, koppla upp den på en simulator, köra den med ett betydligt högre tryck än i bilen för att få ändrad spridarbild, det gör att allt tvättas på ett annat sätt. ALLT detta samtidigt som spridaren står i en tvättlösning i ultraljud och körs på motsvarande 8000rpm. Det är något mera än en flaska förmår.
Ibland händer även att en spridare konstant står öppen. Det beror på en brusten fjäder invändigt och repareras inte heller det av någon flaska.
Och ja.. DET är dom två vanligaste bränsleproblemen, efter ett taskigt bränslefilter, som inte heller det fixas av en flaska.
Varför kan en del bli hjälpta då? En mycket bra fråga, för att tro kan förflytta berg är väl vanligaste orsaken, slumpen spelar också roll, att något är tillfälligt felaktigt och sedan blir rätt ungefär samtidigt som man slår i en flaska. Fukt i tändsystem samtidigt som man slår i en flaska. Man kör får varm motor och vips problemen är borta. Naturligtvis är det flaskan som löst problemet. Tills det återkommer. Då står en del i valet. Ska man kasta i en flaska till eller ska man felsöka.
Samt av samma orsak som man många år efter etanolens intåg i bensinen ändå propsar på att alla ska köpa k-sprit till bilen, trots att alla bensinbolag informerar om att det är onödigt. Notera att samma bolag som skriver att det är onödigt säljer produkter i sina butiker. För att det GÅR att sälja det med bra reklam och folks vanor. Inte för att du behöver det, inte för att det egentligen hjälper. Men dom som är lite äldre är uppvuxna med den tiden då tekniken var annorlunda, liksom bensinen köper det framförallt.
Då gjorde en del produkter viss nytta, dom var annorlunda då men i samma namn som idag. Dom årgångarna köper fortfarande samma produkter idag. Köper pappa, köper son eller dotter för att pappa gjort det. Det är så vi fungerar.
Exempelvis min far är helt insnöad på att alltid använda K sprit. Så fort något hostar till åker det i k sprit. Så varför inte tanka 20kr E85? Nej se det är en okänd produkt. Den går INTE att använda. Men köper jag det? Nej jag är ju tjurig och dum.
Trots det finns det inte dokumenterat i något lab att produkterna som tvättar och fixar, fungerar överhuvudtaget säljs det som smör. Därför kan man sälja RVS som renoverar när man kör, eller för den delen tätningsmedel vid oljeläckage, som för övrigt är en mjukgörare som förstör dina packboxars tätningsläppar. Bränslepiller och annat återfinns också som lättsålt utan bevis. Det finns INGET medel du kan slå i olja eller tank som tar bort behovet av en reparation när motorn säger ifrån. Ingenting alls. Det finns däremot medel som kan hjälpa dej till en verkstad för åtgärd, såsom kylartätning som är ofarligt, om det sköljs ur inom ett kort tag. Som INTE är ofarligt om det får sitta kvar.
Funnes det ETT medel som fungerade till till exempel alla oljeläckage permanent utan risk skulle en flaska kosta minst en tusenlapp. Varför inte? Du kommer aldrig under en tusenlapp för att besöka en mekaniker som ska fixa samma fel. Så varför sälja det billigare?
Idag är det billigt för att du inte ska slå upp flaskan i disken och skrika att det inte fungerar. Vem åker tillbaka för en 50-150spänn och vrålar? Inte särskilt många. Därav prissättningen. God förtjänst för ingenting och ett trots allt billigt pris för att inte motivera någon att komma tillbaka för *garanti*.
Samma Bosse, som inte är doktor oavsett vad han kallas, rekommenderar tvåtaktsolja i diesel och i bensin för pumparnas skull, samt för att det smörjer ventilsätena. Sanningen är att den oljetypen skjuvar och smörjer inte det lilla minsta under trycket i någon av dom pumparna, sen får folk använda det om dom vill. Vissa motortillverkare skriver i klartext att den typen av olja INTE får användas i bränslet då pumpen far rent illa av det. Men bosses ord används ändå.
Samma bosse anser att man ska använda kopparpasta överallt. Även på tändstift och även på aluminiumytor. Notera att han aldrig talat om aluminiumpasta?
Undras varför? För den produkten fanns inte när han var aktiv, men används mera än kopparpasta idag. Och kopparpasta SKA INTE användas på aluminiumytor.
Något behov av extra smörjmedel har inte ventilsätena sedan 20år tillbaka, inte ens styrningarna kräver något extra beroende på materialvalen. Men det gör inget eftersom tvåtaktsoljan inte når dit alls.
Några igensotade bilar existerar inte sedan katalysatorns intåg i egentlig mening. Dom få som blir igensotade har helt andra problem än något man slår i en flaska i tanken på. En flaska ersätter inte en trasig sond till exempel. Ingen flaska ersätter efterverkningarna av det problemet heller.
När det gäller V power så var det ju renare och bättre än allt annat. Tills dom blev ålagda att lägga ned reklamen. Det gick inte att påvisa huruvida bensinen gav någonting alls varesej i effekt eller i renhet. Det påverkar inte heller avgasprover till det bättre. Men återigen, kan man sälja in en tanke så blir många nöjda, så enkelt är det. Vore bensinen världsledande och extra tvättande i praktiken så vore det lag att alla skulle ha samma egenskaper för vår miljös skull. Men icke.
Men återigen, tror man på den, är man nöjd med den.