Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne3
isället för luft ??? Har sett i anonnser från däckhandlare att de skulle fölänga däckens livstid med ca 20% och sänka bensinförbrukningen med upp till 5% , det jag tycker verkar knepigast är hur bensinförbrukningen skall minska ,eller är de bara mycket snack o liten verkstad :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har ingen aning, men gissa är jag bra på (det är svårt att mislyckas med att gissa)

denna gas kanske inte utvidgas eller drar ihoppsig licka mycke som luft vid tempraturförendringar & på så sätt håller du lättare rätt luft tryck hela tiden.
Med rätt luft tryck sparar du både däck & bensin. Luft är gratis, ändå är det en av sakerna folk snålar med!
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
av alan
Flygplans däck fyller man med nitogen, det gör man av säkerhetsskäl.
För övrigt är nitogen luft utan syre.

Jag tror att det är en bluff. skulle inte betala en krona extra för att fylla min bildäck med nitrogen.
av Frigge
CarMan skrev:jag har ingen aning, man gissa är jag bra på (det är vårt att mislyckas med att gissa)

denna gas kanske inte utvidgas eller drar ihoppsig licka mycke som luft vid tempraturförendringar & på så sätt håller du lättare rätt luft tryck hela tiden.
Med rätt luft tryck sparar du både däck & bensin. Luft är gratis, ändå är det en av sakerna folk snålar med!
Din "gissning" är helt rätt CarMan :lol: . Den är inte känslig för Kyla/Värme som luft är. Rätt lufttryck är som sagt något folk snålar med trots att det är gratis
av alan
Om inte jag misminner mig så är "luft" ca 78% nirogen och ca 21% syre och andra gaser och partiklar.

För övrigt så påverkas nitrogen av temperaturen precis som "luft" Då trycket ändras beroende på temperaturen (sjunker när det blir kallt).

Ändra mig gärna om ni VET att jag missat något.

Som sagt på jobbet fyller vi däcken med nirogen, men det är av rena säkerhetskäl. :wink:
Senast redigerad av 1 alan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av A80TD
21% syre i luften. Resten är väl mest kväve och en aning argon.
av alan
okej
Det var 20 syre.

wikopedia:

Kväve är ett atomslag och ett icke-metalliskt grundämne. Kväve förekommer som kvävgas (N2) rikligt i atmosfären där den står för cirka 78 % av volymen. Som en internationell anpassning till ämnets namn i olika språk, talar man numera i ökande omfattning hellre om nitrogen än om kväve. Namnet nitrogen visar ju också bättre än kväve sammanhanget med exempelvis nitrösa gaser eller nitrering av ämnen.

Jag erkänner att jag hade fel vad gäller hur mycket syre det är i "luften" men tror fortfarande inte att det skulle vara någon skillnad vad gäller trycket men ska kola upp det.
Användarvisningsbild
av Brainy
"Luften omkring oss består av två ämnen; syre och kväve (även kallat nitrogen). Genom att separera dessa ämnen från varandra kan man använda enbart nitrogen att fylla däcken med. Och nitrogen istället för vanlig luft i däcken innebär flera fördelar. Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid. Gummit i däcket fungerar som ett membran där luften sakta läcker igenom vilket innebär att trycket i däcket med tiden blir för lågt. Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte nitrogen ut lika fort. Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som nitrogen."

"Ett bibehållet och korrekt lufttryck gör att bilen rullar lättare. Det innebär i sin tur att bilen förbrukar mindre bensin och orsakar lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Om alla i Sverige körde med rätt tryck i däcken skulle miljön slippa 72 000 ton koldioxid varje år! Med bibehållet tryck minskar däckslitaget och däckets livslängd ökar väsentligt. Tack vare rätt tryck förbättras också väghållningen. Bilen blir mer lätthanterlig i en kritisk situation och bromssträckan blir kortare. Den luft som vanligtvis fylls i däcken innehåller fukt. När däcken växlar från varmt till kallt bildas det kondens på insidan av däcket och risken för korrosion på stål- och aluminiumfälgar ökar. I förlängningen påverkar det också däckets kvalitet. Nitrogen är torrt och inert, det vill säga reagerar varken med däck eller fälg."

http://www.aga.se/international/web/lg/ ... genintyres

/Anders
av alan
There's significant debate about the value of filling your tires with Nitrogen. On Eng-Tips Forums, a web board for engineering professionals, the "Nitrogen filled tires?" thread is full of passionate discussion, most of it quite skeptical about the practical benefits of the practice. The consensus opinion on Eng-Tips Forums seems to be that the benefits of Nitrogen are largely academic -- tires are engineered to be filled with ambient air, wheels are designed to cope with the moisture that air carries, and the benefits of Nitrogen, in real world applications, though real, are not worth the cost.

My bottom line advice: Save your money, and keep your tires properly inflated with air. You'll get much better results investing in a small compressor for your garage and keeping your SUV tires properly inflated with air. If your local tire shop has a Nitrogen Tire Inflation System, see if you can get them to include a free fill-up with Nitrogen when you buy your next new set of tires, and try it on for size. Do some real-world tests and join the debate.

artikel från suv world Efter ett test.
av alan
Kollade även upp varför man fyller med nitogen. Nitrogen påverkas av värme och kyla på samma sätt som "luft" som för övrigt till största delen är nitogen.

Däremot så tränger oxygen igen gummi lättare en nitrogen. Så på så sätt så håller däck fyllda med nitrogen sig längre en dom som är fyllda med vanlig luft.

Då anser jag att det är bättre att kolla ring trycket lite oftare en att fylla däcken med nitrogen.

Rätta mig gärna om jag har fel...
Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]