Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tim skrev:Du har variabla kamdrev på din bil, eller hur? Du är helt hundra på att du inte råkade röra något utan dom? Misstänker att du inte drog fram den ett kvarts varv förbi markeringar och sedan tillbaka till märkningarna som man ska göra? Då spelar det ingen roll om dom står på märkningar för kan stå fel i alla fall, om du nu råkade röra på dom?
Jag har ju inte lossat dom 3st skruvarna som sitter i dreven om det är det du menar??? Annars så har jag rört och vritt lite på dreven, men inte nå om ett kvarts varv.. detta kanske är mitt problem??? jar du någon bättre förklaring "hur" jag ställer allt till rätta???
av Tim
Du har alltså rört dreven utan att remmen har suttit på? Tror bara du har variabelt drev på avgaskammen! Det drevet rör sig liksom inut i, är för att få längre/kortare öppningstider på ventilerna vid olika varvtal. Innan du tog sön kamremen så skulle du ha vridit motorn ett kvartsvarv förbi markeringarna för att sedan vrida motorn baklänges till märkningarna för att drevet skall gå i "botten", då hade det inte gjort något ifall du råkat röra på det utan hade bara vart att ställt den på märkningen igen. Men om nu detta har hänt så måste du montera en tolk på baksidan av kamaxlarna och låsa dom och på så sätt nollställa vvt-enheten.
ja jag har rört avgaskammen, den har jag vritt på lite fram och tillbaks för att försöka komma i linje med markeringen, efter att jag stött till drevet och flyttat det när jag bytte vattenpumpen :( fan oxå... då räcker det inte att lossa remmen nu och vrida avgaskammen ett kvarts varv och sen tillbaks till "noll" ??? De känns som att de blir att beställa tid på volvo nu.. detta löser man inte själv eller?? Iaf, Tack Tim, jag har grubblat massor och felsökt så in i ........!!! men det känns som det du skriver är mitt problem.. :) Tack
av Tim
Okej! Ja då är det de som är problemet! Nja kan vara rätt bökigt själv i och med att man måste sätta dit en tolk på baksidan utav båda kamaxlarna som låser dom och sedan släppa vvt enheten och justera rätt den! Är nog tyvärr inte mycket annat att göra än att lämna in den på en Volvo verkstad ! Skönt att man kunde hjälpa till lite i alla fall :)
Vojje skrev:Är det inte märkligt att problemen uppkom med 100 mils fördröjning.
Borde väl märkts direkt.
Förstår hur du tänker men.. Dom förste ca 100 mil körde vi på semestern, låååångkörning... och bilen går inte dåligt förutom på tomgång... låååångkörning innefattar inte tomgångskörning..
Jag pratade med min lokala volvo verkstad idag och enligt dom så om det har blivit något fel på nollan (1kugg), avgassidan så klarar VVTn att reglera det när motorn har varvtal över 1000rpm, därför går bilen bra när jag kör, och sätter bara felkoden vid längre tomgångskörning :)

Har nu fått tid på måndag för att nolla kamaxlar samt VVT arna... 1500kr ville dom ha för detta och löser det mitt problem så blir jag överlycklig :)
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]