Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
abel1 skrev:ok ska testa det. men har ju hört att man inte ska bryta strömmen på batteriet för då kan databoxen bli konstig men vet inte om de stämmer.

mvh Anders
Ingen fara alls att bryta strömmen men gör det RÄTT.
1v Startnyckel Ur
2 Vänta 10 minuter
3 Lossa Minuskabeln på Batteriet.
4 Låt vara av i minst 30 minuter
5 Sätt i startnyckel, Läge II
6 Nu sätter du tillbaka Minuskabeln.

Det är dom som sliter av minuskabeln utan dessa åtgärder som kan få
trubbel. Gör du rätt som ovan är det ingen risk för detta.
av MicroMek
ok, jag var inte så noga då det hände, med et gick bra alla gånger: Med en bil full av matkassar ville man ju hem rätt så snabbt: Nyckel ur, vänta lite, 10:ans ringnyckel för att ta bort minuspolen, går runt i 5-10 minuter på parkeringen, skruva dit minus polen, i med nyckeln, testa -> OK. Efter det att detta hände har jag alltid en 10:ans ringnyckel liggande i bilarna .....
Användarvisningsbild
av Vojje
MicroMek skrev:Hmm.... hade precis det felen på en V70, 99: Det var den gången startspärren som löste ut då och då: Startmotorn gick, den tände någon sekund och dog sedan bara. Jag lade då av batteriets minuspol under 5 minuter och sedan funkade det att starta som vanligt igen. Efter att det hänt några gånger, så tog jag bort kåpan runt tändlåset och drog lite i kabelhärvorna.... efter det hände det inte mer! Det har även hänt EN gång på min nuvarande bil (XC70, 05) lade även då av batteriet 5 minuter.
Vad får dig att tro att det skulle vara en startspärr som blockerat interimistiskt . På 2 st bilar dessutom.
Har du erhållit ngt meddelande om det i teckenfönstret?
av abel1
fick låna en sån odb2 felkods läsare och den ger mig koden P0013, som ska betyda
Avgaskamaxelläge (A) manöverdonskrets / öppen enligt vad jag läst på Internet.
vad kan de betyda? kamaxel givare?
ska prova bryta strömmen nu på batteriet.

mvh Anders
av abel1
nu kopplade jag ur batteriet i 30min och undertiden så bytte jag bränslefilter.
och nu startar den och går bra. vet inte om de var bränslefiltret eller urkopplingen av batteriet som gjorde de.
MEN när jag kört drygt 100 meter så tänder sig nu abs lampan och antisladd lampan.
fattar inget nu! kan de vara nått elfel på den tro?

mvh Anders
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]