Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gsson
dst02 skrev:
Köpte bilen ny.

* Skränande ljud i kopplingen, ibland tjöt de till när pedalen trycktes ner - ingen åtgärd
*Ac lät vid kallare temperaturer- ingen åtgärd som ledde till att de blev löst
*Allmänt gnek,skrammel inredning- ingen åtgärd
*Retur fjäder till kopplingspedalen smatt av- Åtgärd, ny fjäder
*varningslampa airbagsystem började lysa vid några tillfällen utan vidare- ingen direkt åtgärd, ny programvara
*Ljudanläggning tvärdog utan vidare- åtgärd, ny programvara
*ojämn gång på motorn vid 16-1800 varv- åtgärd, byte EGR,ny mjukvara, höll 5 mil
Harkel, tror faktiskt att jag har haft alla dessa fel på min oxå, förutom airbag-lampan.
''Dock så hade jag att värmaren lagt av. (löstes på garantin)
*Dörrar som är svåra att öppna. (de har försökt smörja upp det hela)
*Dörrlås frös första vintern (löst, nytt fett)
*Knakande framvagn (tog 2 dagar att fixa, mycket att göra!)

Dock så har ju vibrationerna (1600-1800) försvunnit mer eller mindre. Dock så var det jag som "fixade" det. Körde på engelsk diesel. Det försvann då. Så med största sannolikhet så rör det sig om avlagringar nånstans i motorn.

Så jag tycker att du kommit lindrigt undan! ;) ;) ;) ;) ;)
av dst02
De e grymt gott å va av med bilen å samtidigt känslan av att få en lika ny bil som gått 1700 mil mindre å me mer utrsutning å högre nypris utan att lägga pengar imellan :)
av gsson
Förstår detta! Man blir ju trött efter ett tag!

Jag har för övrigt fått hjälp med min lilla busbil idag. Så jag kommer nog behålla den ett tag till, enbart pga ekonomiska skäl...

Hittade för övrigt inte den SAAB:en du skrev om i Vara förut.
dst02 skrev:De e grymt gott å va av med bilen å samtidigt känslan av att få en lika ny bil som gått 1700 mil mindre å me mer utrsutning å högre nypris utan att lägga pengar imellan :)
av Steff 99
dst02 skrev:Ja Brandt bil är en nårra riktiga klåpare och hala typer som misstror kunder och helt enkelt skiter i och svara dem när de börjar kännas obekvämt! Efter att kundrelationsansvarige fått veta att bilen var bortbytt kom ett mail med en förklaring om att dom visst skulle diskutera goodwill med mig (som dom tidigare redan erbjudit sig att göra), mycket skitsnack å lite verksta.... eller mycket verksta också men de blev inget vettigt gjort.
Detverkar som du inte drev frågan, ang goodwill, du har inte heller kommenterat ditt svar från Volvocars , för du var väl i kontakt med dom också, de brukar vara de som kan sätta press på åf om de inte agerar på kundklagomål som är relevanta.
Men nu verkar du nöjd med din SAAB...du har gjort ett rätt val!
Synd bara att klagosången fortsätter, bilen är borta..frid över dennes minne !
av perhall
Jag känner Audi-ägare som haft fem gånger fler fel på sina nya Audis under motsvarande tidsperiod och tycker att "nä, det är inga fel på den". Trasig DSG-låda, lacksläpp, topprenovering etc. Tycker faktiskt din lista med fel var oväntat kort med tanke på hur du beskrivit Volvo som värsta skitbilen. Jag tror inte att genomsnittskvaliteten är bättre nån annanstans om vi pratar Europa-producerade bilar... men naturligtvis är det inte ok. En bil bör vara närmast felfri, som mina senaste fyra nya Volvo (dock ej den innan, den var som din...)./PH
av dst02
Steff 99 skrev:
dst02 skrev:Ja Brandt bil är en nårra riktiga klåpare och hala typer som misstror kunder och helt enkelt skiter i och svara dem när de börjar kännas obekvämt! Efter att kundrelationsansvarige fått veta att bilen var bortbytt kom ett mail med en förklaring om att dom visst skulle diskutera goodwill med mig (som dom tidigare redan erbjudit sig att göra), mycket skitsnack å lite verksta.... eller mycket verksta också men de blev inget vettigt gjort.
Detverkar som du inte drev frågan, ang goodwill, du har inte heller kommenterat ditt svar från Volvocars , för du var väl i kontakt med dom också, de brukar vara de som kan sätta press på åf om de inte agerar på kundklagomål som är relevanta.
Men nu verkar du nöjd med din SAAB...du har gjort ett rätt val!
Synd bara att klagosången fortsätter, bilen är borta..frid över dennes minne !

Jo de va ett jävla tjatande men dom ville inget göra, skulle kompensera mig med en fri service men sen ångrade dom sig å slutade svara så jag fick styra upp de med att helt dnkelt byta bil :) är nöjd nu å de är inget fel på volvo i sig utan min ÅF!
av dst02
Perhall: som jag också skrivit tidigare så vr volvon bästa bil jag haft om man bortser från kvalitetkänsla,verkstad å ÅF :)
av Halvmas
andreas_lofgren skrev:Saabs bilar var jättebra. Fast alltid 5 år efter konkurrenterna. 9-5 var väl i nivå med konkurrenterna 1998 men att försöka sälja samma bil 12 år senare för 350.000:- håller inte. 9-5 borde ersatts redan 2006 istället för den erbarmliga faceliften. 9-3 var med i matchen till 2010 nånstans, då skulle den ersatts men då var inte ersättaren ens i närheten av färdig.

Begagnat är de utmärkta köp. Man får beprövade, rymliga och säkra bilar för småpengar.
Största anledningen till eftersläpningen hade med dåvarande ägaren att göra. SAAB hade en 9-3X i det närmaste färdig för produktion runt 2005-2006 om jag kommer ihåg rätt men den fick inte OK då det kostar att starta upp en ny lina. Istället kom en nerbantad variant 2009-2010 och alltså ett par år för sent. Gällande 9-5 så gällde i princip samma sak där. Man försökte mjölka ur det sista som fanns ur gamla 9-5 istället för att ge ok till nya 9-5. Man måste komma ihåg att GM hade stora ekonomiska problem den tiden och att SAAB fick betala rätt saftiga överpriser för de delar man var låsta att handla av från GM. Det gjorde att den nya 9-5 skulle bli alltför dyr att sätta i produktion och få betalt för varför projektet senarelades gång på gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
dst02. Bortsett från lite oljud verkar ju bilen fungerat ok efter diverse småreparationer/uppdateringar!? Sååååå illa som du framställt det verkar det ju inte ha varit.

Sen kan ju åf vara åt h-lvette, men det är ju fritt att välja en annan om man vill. Volvo låter dig ju lösa garantiärenden hos alla återförsäljare oavsett inköpsort.

Min erfrarenhet när man gnäller på en åf till volvocars är att de blir en väldig fart och allt löser sig mycket snyggt.

/Martin
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
Problem baklucka

Det är troligtvis fukt i dämparna som or[…]

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö