Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Hej!
Hittade inte någon lämplig tråd så jag startar en ny.

Jag servade min bil härom veckan och då uppdaterades mjukvaran i bilen, det som uppdaterades enligt serviceprotokollet var DIM,ECM och CEM.
Den enda skillnad jag har märkt är att autotech-optimeringen försvann så den får jag tanka i igen.

Finns det någon som har koll på vad det är som blev uppdaterat? jag har en V70 2,5FT MY10.

Servicekillen visste inte vad det var som blev uppdaterat men jag misstänker att det finns mer kunskap på dethär forumet!
Användarvisningsbild
av MartinS
DIM är Driver Information Module (instrumenthuset), CEM är central electronic module och ECM är Engine Controll module. Vad som har ändrats i just dessa enheter i just din bil just nu är ju omöjligt för någon att gissa sig till.

/Martin
av Raymond
Mekarna på Volvo vent inte dom engång, det eneste man får beskjed om er VILKA styrenheter som oppdateras. Ingen "releasenotes" överhuvudtaget. Just det är skitdåligt tycker jag, dom kunde ha listat upp dom viktigaste ändringarna.
av AndS
Du vet inte vad som görs. Det är samma sak som när du uppdaterar en dators operativ, programvaror, appar, etc, det görs förändringar utan att du vet vad som förändras. Visst vissa har lite info om det men du har inte en aning om vad som verkligen förändras. Samma sak här att en tekniker uppgraderar/uppdaterar och så löser man något problem.
Men i en äldre bil, dvs äldre än ett år händer inte så mycket, det är lite som i hemelektronik, smartphones, etc, första året kommer någon rättning eller funktionsjustering sedan blir det dött.
Är mera ett sätt att sälja in service på märkesverkstad detta med programuppdateringen.
av dst02
De hade helt enkelt varit mindre lönsamt för verkstan att säga "if it aint broken,dont fix it".
Men de ligger helt klart i tiden och vi är vana vid att allt ständigt ska uppdateras.
Användarvisningsbild
av akterspegel
AndS skrev:Men i en äldre bil, dvs äldre än ett år händer inte så mycket, det är lite som i hemelektronik, smartphones, etc, första året kommer någon rättning eller funktionsjustering sedan blir det dött.
Är mera ett sätt att sälja in service på märkesverkstad detta med programuppdateringen.
Det är väldigt olika beroende på fabrikat, endel släpper stora funktionsändrande uppdateringar flera år efter lansering medans vissa inte uppdaterar någon gång trots tydliga buggar.
Nu har jag ju uppenbarligen fått en del uppdateringar, frågan är bara vad som uppdaterats, jag har buissnes summun som utrustningspaket om det underlättar.

Det verkar röra sig personer med stor insyn på volvo här så med lite flax så finns det någon mjukvaruexpert som läser här också..
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur skall någon kunna veta vad som uppdaterats i detalj i din bil?

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]