Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan Alla glada Volvo fans! Har letat efter en tråd som beskriver mitt problem men utan att lyckas.

Jag köpte en 740 16V -90 automat i slutet av juni, diplomat ägd japan import med 24 000 mil på mätar'n
Blev påvisad alla fel innan jag köpte bilen men jag tyckte om den och det blev affär.

Hursomhelst helst Bilen startar som den ska och så men den går inte riktigt som den ska.
Lägger man den i Drive och ger fullgas (utan kickdown) bluddrar bilen och kan dö.
Man får lixom smyga med gasen i låga hastigheter, Rödljus är en mardröm likaså rondeller och stopplikter. I högre hastigheter går bilen bra om man håller jämn gas. När bilen tenderar till att dö kan det ibland hjälpa genom att trycka ner kickdown så att lådan växlar ner och får upp vridet tillräckligt mycke för att gå bra igen :???: Ibland får man trycka släppa, trycka släppa, trycka släppa gasen (med kickdown) i snabb följd för att bilen ska orka.

Enligt förra ägaren hade bilen gått som en klocka tills huvudpumpen la av. Han hade satt dit en feltema pump som inte orka upp i rätt tryck, och sedan sattit dit en beg pump men bilen hade gått konstigt sen dess. Här nånstans köpte jag bilen och hållit på med felsökning sedan dess.

Kommit fram till att bilen drog luft i banjoanslutningen mellan pump och filter och var tätat med tecklatyl :shock: Jag har satt dit ny banjo och nytt filter, Nya stift, nytt luftfilter. Olja och Oljefilter bytt har även testat med annats soppa relä utan framgång. Jag väntar på slangen mellan filtret och röret till motorn men den var restnoterad men kommer väl denna månaden med lite tur ;-// Har nytt fördelarlock och rotor liggandes men har inte hunnit byta dom än.
Bromsarna ligger EJ på och just nu letar jag efter vilken olja som är rätt till bakaxeln.

Har trott efter div. tips att bränslearmaturen kan vara boven i dramat så har börjat kolla efter en ny men blir mer och mer fundersam när jag upptäcker att den kan gå som den ska ibland :-(O) :x Och då är det om backen ligger i då kan jag gasa hur som haver utan problem. Samma om bilen rullar framåt i vilken hastighet som helst och jag lägger den i neutral, då kan jag också gasa normalt.

Det får mig att tänka på om det skulle vara nått strul med lådan istället? Vet inte om AW72L ställer till med mer bekymmer än nån annan låda men....Bilen misständer om D,2 eller 1'an ligger i och man gasar på, då får man börja tilskas med gasen så att den fungerar igen.

Växelådeoljan ser fräsch ut på stickan men det är tänkt att jag ska byta den och sätta i ett nytt filter och nya packningar men har inte haft tiden till det än.

Tänkte bara dela med mig och höra om ni kanske hade nått tips?

Mvh
Kompe
Jordpunkterna är fixade i förebyggande syfte i motorrummet och i kupén (dom främre)
Vart jordas soppapumpen nånstans? Kan det vara någon jag har missat?
Eftersom bilen går bra på andra växlar utom just dom fram har jag beställt ett servicekit till lådan igår på volvo som kommer nästa vecka. Hoppas det gör susen :| Nåväl peppar peppar 8)
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..