Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bromsarna fram på min 940 verkar behöva bytas, de ligger an vilket märks när man kör långa sträckor eftersom bromsarna blir varma och ratten börjar "hacka". Problemet uppstår ömsom på hö ömsom på vä sida.
När jag kollade in såg jag att damaskerna var skadade och förmodar att detta ligger bakom problemet och att bromskolven börjat rosta.

Har aldrig bytt något i bromsväg själv tidigare, är det något jag vågar mig på att göra med biltemadelar? Vilka fallgropar finns det? Hur lång tid borde det ta att byta både hö och vä frambromsok?

Behöver inte byta bromsskivor så delarna på biltema verkar gå på 1600 för båda sidor typ, så man har ju mkt att spara jfrt. med verkstan som tar 5000!
Varför inte ta bort båda hjulen först och kolla om du kan motionera kolvarna lite. Smörja de rörliga delarna odentligt.Det kan räcka med det annars är Biltemas broms ok helt OK. Men har du aldrig jobbat med sånt förr så är det mycket som kan krångla såsom rostiga muttrar,bultar,bromslangar som är omöjliga att ta loss och sånt. Så det är bättre att låta en mindre verkstad göra jobbet med Biltemas grejer som du handlat.Vet du inte så finns info i informationstråden högst upp här som visar hur man motionerar bromsen.
Jag hade honat ur kolv banan och smörjt upp allt som sicnarf skrev. Brukar i nästan alla fall räcka. Honings verktyget finns för några kronor på biltema. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... yg-192276/ Du behöver bara en vanlig borrmaskin som du kör den via. Väldigt viktigt om du har girling systemet att styrpinnarna glider väldigt lätt annars blir det dålig bromsverkan som bara den. Har dom rostat fast så försök snurra dom fram o tillbaks samtidigt som du drar försiktigt utåt så kommer den tillslut. Sen är det bara göra rent dom ordentligt med en stålborste eller en dremmel och sen smörja upp allt, även damaskerna. Damaskerna du pratar om finns på mekonomen om jag inte minns fel som ett "renoveringskit för bromsok". Köp dom =) Men är du helt ovan så be någon i din närhet göra det åt dig så du lär dig. Det kommer spara dig många kronor i framtiden. Bara fråga om du försöker att lösa det själv så hjälper vi dig.
Som någon skrev så blir det minst lika bra att renovera oken som att hänga på biltemaok av tvivelaktig kvalite. Går kolven att få blank och fin på packningsytan och du får loss luftningsnippeln så är det inga prblem. Ett tips vid all bromsrenovering är att trycka ner pedalen en aning och "låsa" den i läge där med tex. en brädstump mot sätet så rinner inte bromsvätskan ut. Ta en sida i taget och gör färdigt där innan du river sönder andra sidan.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]