Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
Hur vet man att katalysatorn är dålig, har man bara läst felkoder?
Du ska fråga vad felkoderna samt avgasvärderna är.
Har de inte mätt avgasvärden så är det bara be dem göra det med en gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Banka på katten - skrammlar den är den kass.
Så vitt jag vet kan man inte se om katten är kass via felkoder.... Det närmaste är väl lambdorna. Men även om dom sätter felkod är det inte alls säkert att felet sitter där.

Hur som helst, 10-15 papp låter fruktansvärt dyrt oavsett vad som är fel, om vi inte pratar växellådsbyte eller toppackningsbyte.
av Jonas_latt
Måste hoppa in med en fråga . Här sägs det att vida används på bilia på s70?
Jag har en vida den funkar bara gå Volvo från -99. Vad används innan?
av Jonas_latt
Måste hoppa in med en fråga . Här sägs det att vida används på bilia på s70?
Jag har en vida den funkar bara gå Volvo från -99. Vad används innan?
av hammen
Hej tar det igen.Jag åkte in på bilia sa att motorelktronik lampan lyser.
Han felsökte och han sa det är bakre knackgivare och om vi ska gå vidare och utreda felet så måste vi plocka isär motorn för att utreda vidare.
Och då hamnar vi på omkring 10000-15000 kronor och din katalysator är helt trasig.
På kvittot står det Bakre knackgivare&katalysator kund avaktar med vidare arbete.
Tacka fan för det om dom ska 10000-15000kr Bilen går hur bra som hellst för övrigt!
av *pettson*
Spännande volvomekaniker?
Menar det finns ett servicemeddelande om att knackgivarna kan ge upp. Det finns också ett åtgärdsprogram innehållande en givare eller en givare och ett kontaktstycke för förlängning av kabelpiskan. Finns dom satserna inte längre i produktion så är det ju inte så att säga raketforskning att förlänga en piska innehållande två kablar..Sensorn finns att köpa.

Sen vad det har med katalysatorn att göra är väl en spännande sammanskrivning. Tre alternativ finns om det gäller katalysatoreffektivitet.

1/ Sensorn är trött.
2/ Man provar att tvätta katalysatorn invändigt
3/ Man byter katalysator.

Vilken som gäller beror på hur kompetent mekanikern är.

Prisnivå: Tja.. det går åt 1 timma till knacksensorn. Plus material för drygt 800.
Katalysatorn, tja.. mätning med datorn, gällande hur signalbilden ser ut. 20 minuter.
Tvätt katalysator =30 minuter, ioförsej vet jag inte om dom lärt sej den metoden.
Byte katalysator, du gör det själv med en vän. Material ca 1000kr.

Så 10-15000 är detsamma som att säga: Jag har ingen aning om vad det är som är fel, men det kostar inte mer än 15000 iallfall när jag fixat det :cry:
Det är ju fan bara ledsamt att läsa sånt här ifrån verkstäder. Vad händer? Har kompetens dött?
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev:Det är ju fan bara ledsamt att läsa sånt här ifrån verkstäder. Vad händer? Har kompetens dött?
Det är väl ett enkelt sätt att säga: Jag vill inte hålla på med din gamla bil utan gör hellre en snabbservice på en ny, så stick nån annanstans
av *pettson*
Så sant så sant, men ser man till hur saker och ting utfaller på nyare bilar så är jag nog övertygad om att kompetensen sakta dör. Bilar har utvecklats men grundvärdena är kvar sedan bilens begynnelse. Kan man inte dom, kan man inte det nyare.
Det finns några eldsjälar som är intresserade av sina jobb som mekaniker, som är stolta över det dom kan prestera på alla plan genom den kompetens man samlat genom intresset, medans resterande bara är på sitt jobb. Det är nu inte bara volvomekar jag tänker på.

När inställningen oavsett feltyp är: Det går inte att renovera eller byta delvis (generatorlager eller för den delen drevsats i startmotorer), det går inte att byta lager eller knutar. Det går inte att felsöka oljud i framvagnar eller bakvagnar utan att *koppla upp datorn för att se koder* vilken då ändå inte är inblandad på något sätt alls. När den som ska ha kompetensen inte har en susning om hur ett avgasprov fungerar? Han/hon har ingen aning om vad värdena på avgaskvittot står för. När den som pillar i fram och bakvagn inte vet nåt om chassie. När den som pillar broms inte har en susning om hur bromsen fungerar förutom då att man inte ska ha luft i systemet.

Ja då känns det att kompetens är bristvara.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]