Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrand
Körde en längre sträcka nyligen ca: 59.5 mil
Farthållare mest hela tiden blandat 30/50/70/80/90/110/120 km/h
Nora, Hällefors, Karlskoga, Nora, Fellingsbro, Västerås, Sthlm, Västerås, Fellingsbro, Nora
försökte att slaviskt hålla hastighets begränsningen.

De första 15 milen var inte över 90 km/h och då visade färddatorn 0,59
Väl hemma igen visade färddatorn 0,62 och vid påfyllning i tanken blev resultatet 0,65.
Utan farthållare skulle det nog gå att få ner lite till....

Måste säga att jag är nöjd med detta. Passaten (2007 bensin 150 hk) gjorde inte något sådant under 0,95.
:)
av grålle1
:-)-)
Användarvisningsbild
av Gurra82
med den förbrukningen undrar man ju varför man åker diesel, men min gasfot hade det varit en aningen högre kan jag meddela :)
av chrand
Gurra82 skrev:med den förbrukningen undrar man ju varför man åker diesel, men min gasfot hade det varit en aningen högre kan jag meddela :)
Det är inte svårt att få upp förbrukningen om man säger så... :twisted:
Normal körning med växlingar över 2000 RPM och en (hel) del omkörningar drar den nog närmare 0,8. Och man kan få den högre än så, med riktigt aktiv körning...
av pak7
Min ligger runt 0,7 och då är det mest småkörning till jobbet på runt milen och nån längre sväng då och då.
Rätt ok egentligen.
av DonNicce
T3-motorn verkar vara väldigt snål om när man verkligen försöker.

Jag har precis kört Stockholm–München på en tank.
Ska precis räkna ut exakta körsträckor och snittförbrukning men preliminärt körde jag 162 mil utan att tanka.
Prel. snittförbrukning blev 4,6 l/100 km. Klart över förväntan!! :-)-)

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... gmotorerna

Själv uppskattade jag den nya utväxlingen. I 90 knyck arbetar motorn på låga 1650 r/min.
På Autobahn på hemvägen noterade jag att i 170 km/h lägger sig motorvarvet på 3 000 r/min och på toppfart i 200 km/h (nådde 204 km/h enligt GPS) lunkade det på i moderata 3 500 varv.

Faktum är att jag tycker att V60 T3 (T4 har en annan utväxling) verkar vara ett perfekt långpendlarfordon om man vill avstå diesel.
av Droopy
DonNicce skrev:T3-motorn verkar vara väldigt snål om när man verkligen försöker.

Jag har precis kört Stockholm–München på en tank.
Ska precis räkna ut exakta körsträckor och snittförbrukning men preliminärt körde jag 162 mil utan att tanka.
Prel. snittförbrukning blev 4,6 l/100 km. Klart över förväntan!! :-)-)

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... gmotorerna

Själv uppskattade jag den nya utväxlingen. I 90 knyck arbetar motorn på låga 1650 r/min.
På Autobahn på hemvägen noterade jag att i 170 km/h lägger sig motorvarvet på 3 000 r/min och på toppfart i 200 km/h (nådde 204 km/h enligt GPS) lunkade det på i moderata 3 500 varv.

Faktum är att jag tycker att V60 T3 (T4 har en annan utväxling) verkar vara ett perfekt långpendlarfordon om man vill avstå diesel.

Som jämförelse skulle det vara intressant att få höra vad den drog på hemvägen, då du förmodligen körde mer "normalt"
av DonNicce
Droopy skrev: Som jämförelse skulle det vara intressant att få höra vad den drog på hemvägen, då du förmodligen körde mer "normalt"
Ursäkta för sent svar. Tankprotokollet med alla uträkningar satte jag in i en av våra många pärmar med testprotokoll. Men jag måste ha satt in det i fel pärm, för nu har jag inte hittat det ännu. Jag ska leta vidare.

Jag gjorde två mätningar på hemvägen. Dels en när jag äntligen fick låta högerfoten sträcka ut ordentligt när så var möjligt på Autobahn från Markt Schwabing (utanför München) till Hamburg. Dels en från Hamburg till Linköping då det var ett mer normalt motorvägstempo.

Det enda jag minns utantill var att V60 T3 MY13 toppade 206 km/h enligt GPS och att mitt Autobahnsnitt blev omkring 8,1 l/100 km. Återkommer med exakta uppgifter när jag hittar protokollet i arkivet ...
av DonNicce
Har nu sprungit på våra protokoll från TargaSnålio 2012.

1) Absolut totalfokuserad snålkörning Sthlm–München (Markt Schwaben): 4,6 l/100km.
2) Autobahnkörning dagtid München-Hamburg: 8,3 l/100 km.
3) Främst motorvägskörning Hamburg–Linköping (Herrbeta): 7,5 l/100 km.

Samtliga värden är alltså uppmätta med tankning och inte hämtade från färddatorn (som dock visade sig stämma rätt bra med verkligheten).
av Afraithe
Körde ca 300 mil genom sverige i sommras, blandad körning men mest stora vägar och motorvägar, datorn visade 0.76, utan försök till att snålköra och en hel del omkörningar (lider av gillar-inte-ligga-efter-någon syndrom).
Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5[…]

Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]