Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Vem vill ha präktiga fyrkantiga folkbilar, det har väl efterfrågan på V 70 visat att detta är ett önskemål som vi i norra europa är ensamma om,
I USA säljs inte V70
Vad som efterfrågas är exv. S60 och XC60 dessa två modeller är Volvos storsäljare.
Tidigare var även XC 90 topp säljare, därför är det viktigt att efterträdaren kommer inom det snaraste
Dalande försäljningssiffror lider alla tillverkare av idag, vad man gör i europa för att siffrorna inte skall kolapsa totalt är att ge rabatter , i Tyskland så är det inget ovanligt att ge 25-35% på exv Golf och Astra, även MB, BMW ger höga rabatter.
Europas övriga marknader rabatterar liknande.
När det gällerVolvo som premiumtillverkare så är det nog bara här i Sverige som vi nedvärderar Volvo , volvo har ett högre anseende i USA och Europa, kanske inte lika högt som de tre stora Tyskarna men bra nära.
Varför skall inte Volvo sträva uppåt i värdekjedjan..? Gör man inte detta utan försöker att bli en svensk folkhemsbil kommer det inte ta många år innan man möter SAAB:s öde som ett föredetta bilmärke
av dst02
Självklart skall de utvecklas men inte med bara högre priser och snack utan med kvalitet och jädrarnanama. Att kalla en bil premium för att man tar bra betalt, har en fräck utrustningslista och sedan upptäcker kort efter man rullat ut från bilhallen att de knäpper,knakar,gnekar och att delar rasar ihop är allt annat än premium och visst är de så- alla bilar krånglar men de är inget att försvara sig med. Tänka kvalitet före kvantitet är bättre oavsett om bilen skall vara tuff,statusstinn och körglad jämte tråkig,praktisk å ful .
av Lövet
Saabs bilar var jättebra. Fast alltid 5 år efter konkurrenterna. 9-5 var väl i nivå med konkurrenterna 1998 men att försöka sälja samma bil 12 år senare för 350.000:- håller inte. 9-5 borde ersatts redan 2006 istället för den erbarmliga faceliften. 9-3 var med i matchen till 2010 nånstans, då skulle den ersatts men då var inte ersättaren ens i närheten av färdig.

Begagnat är de utmärkta köp. Man får beprövade, rymliga och säkra bilar för småpengar.
av dst02
dissonans skrev:Ok, jag måste fråga. Vad var det för fel på din V70? Kan du sammanställa felen i en lista?

Köpte bilen ny.

* Skränande ljud i kopplingen, ibland tjöt de till när pedalen trycktes ner - ingen åtgärd
*Ac lät vid kallare temperaturer- ingen åtgärd som ledde till att de blev löst
*Allmänt gnek,skrammel inredning- ingen åtgärd
*Retur fjäder till kopplingspedalen smatt av- Åtgärd, ny fjäder
*varningslampa airbagsystem började lysa vid några tillfällen utan vidare- ingen direkt åtgärd, ny programvara
*Ljudanläggning tvärdog utan vidare- åtgärd, ny programvara
*ojämn gång på motorn vid 16-1800 varv- åtgärd, byte EGR,ny mjukvara, höll 5 mil
Kundrelationsanvarige på brandt bil i uddevalla/dingle skrev ut papper på att allt var i sin ordning. Om det var några fel de tog Jag aldrig reda på men Jag orkade bara inte med bilen mer.

Lövgren: Precis, fina bilar men tyvärr hann tiden ikapp modellerna och vips kändes dom för gamla och pengar till nya modeller de fanns inte då GM
roffat åt sig allt som blev över.
av Fartdåre
Oavsett bilmärke, tycker jag att man skall slippa upprepade verkstadsbesök
när man köper en ny bil för 300k och upp. Egentligen skall det ju vara så med
alla bilar. Köper man en bil i klass med ex. Dacia kanske det kan vara
berättigat med gnekande inredning, men aldrig mekaniska fel. En sådan bil
är ju gjord med enbart ekonomin i fokus.

Att bilen som ny går sönder och att, som vissa säger, det är något man får räkna
med när man köper ny bil och att man har garantier att stödja sig på är rent vansinne.
Vad gör du när bilen går sönder efter garantitiden gått ut? Betalar tiotusentals kronor
för att åtgärda fel som beror på låg kvalitet? Känner dig nöjd med att bilen ofta står
på verkstad? Nej, du säljer den antagligen.

Volvo kallar sina bilar för "lyx" och "premium" bilar. En lyxbil för mig är en
bil som är driftsäker, har rikligt med utrustning och bra komfort. Att bilen är
välbyggd och driftsäker förutsätter jag.

Många fel på volvobilar är mjukvarurelaterade eller har med passform eller
montering att göra. Även andra fel som glappande bakluckor, dåliga bakrutetorkare,
vindrutespolning med dålig funktion mm. mm. mm. är klara tecken på att
man släpper ut oprövade produkter på marknaden. Det är ett resultat av att
man försöker hänga med andra i utvecklingen och att hålla sig kvar i premiumsegmentet.
Att vara premium i dag innebär tydligen inte att kvaliteten på bilen och dess utrustning
behöver vara premium. Bara att dagens definition av premium uppfylls. Att utrustningen
finns, att rätt material används för känslan och att man håller sig på rätt prisnivå.

Nu är ju inte Volvo ensamma om detta, utan de flesta gör ju så. Vissa mer än andra...
Vilket europeiskt märke man än väljer är det en kompromiss i premiumdjungeln man köper.
Man väljer bara vilka byxor man vill gå i.... Märkestrogen eller ej.
av dst02
Fartdåre

Helt rätt! Glömde tillägga att vindrutetorkarna va helt slut på bilen efter 80 mil!!! (på bmw´n va dom lika sletna efter 6500 mil och 6 år!) .

De där med premium är så urvattnat tyvärr.
av Mwi
När jag läser din lista på fel du har haft på bilen, så uppfattar jag det som egentligen ganska små fel men definitivt inte acceptabla. Det är fel som en auktoriserad Volvoverkstad helt klart borde klarat av att fixa direkt. Tycker det är tydligt, en dålig reklamationshantering av en återförsäljare inte en dålig bil.
När det gäller Saab/GM tror jag inte att familjen Wallenberg sålde Saab personbilar till GM för att de hade fullt i plånboken, det var snarare tvärtom de behövde inte mer förlustavdrag. Så att GM plundrade Saab är inte troligt, däremot lämnade GM ett skuldfritt Saab till den flygande Holländaren men det höll ju inte länge.
av dst02
Ja Brandt bil är en nårra riktiga klåpare och hala typer som misstror kunder och helt enkelt skiter i och svara dem när de börjar kännas obekvämt! Efter att kundrelationsansvarige fått veta att bilen var bortbytt kom ett mail med en förklaring om att dom visst skulle diskutera goodwill med mig (som dom tidigare redan erbjudit sig att göra), mycket skitsnack å lite verksta.... eller mycket verksta också men de blev inget vettigt gjort.
av Fartdåre
dst02 skrev:Fartdåre

Helt rätt! Glömde tillägga att vindrutetorkarna va helt slut på bilen efter 80 mil!!! (på bmw´n va dom lika sletna efter 6500 mil och 6 år!) .

De där med premium är så urvattnat tyvärr.

Orginal torkarblad är oftast skit. Varken Volvo, Honda eller Saabs har hållt nån längre tid.
Biltemas torkarblad är ju bevisat bättre än nästan alla andra fabrikat. Det säger en del om
kvalitetskontroll och val av leverantör.
Biltemas kostar 40 spänn....
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18

Gummi mattor, vinterhjul, bagagenät, annat? […]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker d[…]

Ardic 612D