Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada!

Jag hade stora problem att få in min egen bild i navigatorn men har efter en del meck och (nästan) sömnlösa nätter lyckats så jag tänkte dela mina erfarenheter i denna guiden.

Jag gjorde detta på en just uppdaterad V60 MY12 som har mjukvaruversion 0A00, Sensus 3.0, oklart om det fungerar med andra versioner men inte omöjligt.

När jag började så såg det ut såhär:
Bild

Jag använde mig av sidan http://www.posit.se/poi.php när jag laddade ner fartkamerafilen. Du skall använda filen GPX om det skall fungera.
Ikonen jag använde var denna: http://speedy.sh/MxF6K/Fartkamera.bmp Detta är förmodligen samma som finns på postit (den här) --> Bild <--
Dessa två filer skall heta _exakt_ samma namn (även shiftkänslig så har den ena stor bokstav i början men inte den andra fungerar det inte). Enda skillnaden är att GPX-filen heter .gpx och bildfilen .bmp (högerklicka på bilden och välj egenskaper så ser du ändelsen (brukar heta Bitmappsbild(.bmp) bakom filtyp)) i slutet. Bilden skall inte heta .gpx!
Bild

Steg 1:
Gå in i Inställningar->Importera/redigera MyPOI
Bild

Steg 2 (om du har en fartkamerafil redan):
Markera din gamla fartkamerafil-> Tryck på OK-> Radera-> Tryck OK-> Stäng av bilen och navigatorn och vänta MINST 10 minuter.
Bild

Steg 3:
Starta navigatorn igen och stoppa i ditt USB-minne med filerna på i bilen. Gå in i Inställningar->Importera/redigera MyPOI-> Tryck på Importera. Leta dig fram till filen Fartkamera (eller vad du döpt den till).
Bild

Steg 4:
Importera filen Fartkamera till bilen. Nu skall du kunna välja bildfil och ljud (jag föredrar ljud 3). Din bild ligger så långt upp du kan komma i rullisten.
Bild

Steg 5:
Tryck på lagra.
Nu skall det se ut såhär, då har du lyckats!
Bild

För mig så var filen först rosa/vit när jag hittade den i rullisten under "Redigera MyPOI" men den blev rätt färg när jag kollade "irl" och körde förbi kameror.
Överkurs: Jag var även på den säkra sidan med att få båda filerna att bli likadana så jag sparade båda två på nytt för att även "senast ändrat"-datum skulle vara samma men det är inte säkert att det behövs. Detta gör du genom att öppna filen GPX i anteckningar, slå ett mellanslag, ta bort samma mellanslag och spara samt öppna bilden i paint och bara spara :)

Hoppas det hjälper för er där ute och lycka till!

//William
Varför så mycket jobb för att byta ikonen på fartkamera?? Eller är det nåt jag missat?
skyrazer skrev:
mhunter skrev:Varför så mycket jobb för att byta ikonen på fartkamera?? Eller är det nåt jag missat?
Alltid roligare att göra bilen lite mer "custom" ;-)
Eller så som det ser ut på en äldre innan Sensus. Lite som att köra Windows i Classic mode ;-)

/Martin
Lite kul, i många trådar som denna kommer förr eller senare den menlösa frågan "varför gör du så?".
Jag är inne på @apersson850's linje och gör en vild gissning: TS ville hellre ha de fartkamera-ikoner som han laddade in.
Heisann
Det er veldig kjekt å kunne endre ikonene til feks fartsgrense skilt slik at man alltid vet hva fartsgrensen er når man kommer til en fotoboks, hvis man har glemt det...: :-)-)
Bild

MVH
Svein-Egil
Hei. Jeg har en Volvo S60 2011 med RTI, men mangler denne menyen med "importere POI"
Bilen har akkurat vært på service, og de skulle legge inn siste Software.
Men usikker på om dette er gjort.....
Det står; programversjon 0930 - kartversj V30.11.03

Har jeg feil Software versjon ?

Pål
av Soft
svpett skrev:Heisann
Det er veldig kjekt å kunne endre ikonene til feks fartsgrense skilt slik at man alltid vet hva fartsgrensen er når man kommer til en fotoboks, hvis man har glemt det...: :-)-)
Bild

MVH
Svein-Egil
+1 - Fartsgrenseskilt er tingen :-)

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]